Met enkele duizenden ontvangen oproepen op onze alarmcentrale, merkte mobiliteitsorganisatie VAB dat de eerste week van de zomer meteen bijzonder druk was. Gelukkig was VAB goed voorbereid op de drukte. Met zo’n 80 extra werkkrachten, samenwerkingsakkoorden met nieuwe leveranciers, een versterkte nachtploeg en extra eigen vervangwagens in onze buitenlandse steunpunten, was de gemiddelde wachttijd liefst 30% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Auto-controle
Van de Belgen die deze zomer op reis gaan, doen 6 op de 10 dat met de wagen. Een goede voorbereiding is daarbij geen overbodige luxe. Pech voorkomen is nog altijd beter, want zo verlies je geen tijd en kun je sneller aan je vakantie beginnen. Een aantal zaken zijn makkelijk zelf te controleren. Heel wat Belgen doen dat ook, zo blijkt uit een bevraging van VAB bij 2.000 landgenoten (*). Het goede nieuws is dat we daarbij het belang van een correcte bandenspanning niet uit het oog verliezen. Bijna 9 op de 10 Belgen controleert dit of laat het controleren in de garage.
Als we dan toch bezig zijn met de bandenspanning te checken, lijken we vaak vreemd genoeg minder aandacht te hebben voor de staat van de banden. Dat wordt maar door 76% gecontroleerd. Het is nochtans zo belangrijk. De banden zijn de enige 4 punten die contact maken met de weg, samen amper 4 postkaarten groot. Als daar dan iets mis mee is, stijgt de kans op een ongeval aanzienlijk. Jaar na jaar zien we bij VAB ook het aandeel van bandenpech in onze statistieken stijgen. Vorige zomer had bijna 30% van de telefoontjes op de VAB-Alarmcentrale te maken met bandenpech. VAB lanceert dan ook een warme oproep om meer aandacht te hebben voor de banden wanneer je een lange vakantierit gaat ondernemen.
(*) Enquête uitgevoerd door Profacts in opdracht van VAB bij representatieve steekproef van 2.016 Belgen. (juni ‘23)
88% controleert of laat de bandenspanning controleren. VAB juicht dit alvast toe, want ook in de eerste week van juli waren bandenproblemen het meest voorkomende pechgeval in het buitenland.
- 83% controleert of laat de ruitenwisservloeistof controleren
- 81% controleert of laat het oliepeil controleren
- 79% controleert of laat de verlichting controleren
- 79% controleert of laat de koelvloeistof controleren
- 78% controleert of laat de staat van de ruitenwissers controleren
- 76% controleert of laat de profieldiepte van de banden controleren
De leeftijdscategorie 35 tot 44 jaar controleert het minst, 65-plussers zijn het best voorbereid.
Reisvignetten en tolbadges
Wat betreft reisvignetten en tolbadges treft 60% van de Belgen geen voorbereidingen voor hun autovakantie binnen Europa naar vignetten toe. Opvallend daarbij is dat dit bij jongeren (18-24 jaar) slechts 52% is, terwijl dit bij de 55-plussers 64% is. Zij die wél voorbereidingen treffen, doen dit vooral door een Frans milieuvignet (18%), een Bip&Go tolbadge (10%) of een Zwitsers wegenvignetaan te schaffen.
Pechverhelping en reisverzekering
Nog opvallend is dat 2 op de 3 Belgen zich indekken tegen pech op vakantie. 34% doet dit niet. Van zij die het wel doen, neemt 35% een reisverzekering, 33% een pechverhelping en 33% een annulatieverzekering.
Als we de leeftijdscategorie van de 65-plussers hier uitlichten zien we dat slechts 23% zich niet indekt tegen onverwachte omstandigheden. Bijna 1 op de 2 neemt een reisverzekering (47%), 43% een pechverhelping en 4 op de 10 Belgen ouder dan 65 nemen een annulatieverzekering.
AdBlue!
VAB wil de reizigers die met een dieselwagen rijden ook graag waarschuwen om het AdBlue additief tijdig bij te vullen. Want wie zonder AdBlue valt, kan niet meer starten. Normaal wordt het niveau van het reservoir nagekeken bij de onderhoudsbeurten, maar het gebeurt weleens dat de vloeistof opgeraakt voor het volgende onderhoud. Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat bij de meeste auto’s branden als de wagen nog zo’n 2.400 kilometer kan rijden. Meestal verloopt de waarschuwing in stappen, waarbij de kleur van het waarschuwingslampje telkens wijzigt. Wie naar het zuiden rijdt, bolt al snel duizend kilometer en als het reservoir dan niet tijdig bijgevuld wordt, kan de auto niet meer starten. De voorbije jaren zagen we bij VAB-Pechverhelping de dossiers met betrekking tot AdBlue-problemen – met uitzondering van coronajaar 2020 – elk jaar toenemen. Nochtans is het verstandig om AdBlue zo snel mogelijk bij te vullen nadat het lichtje is gaan branden. Je kan dit perfect zelf doen. |