Visueel is de Model X Plaid in alle opzichten identiek aan een traditionele Model X. De Model X heeft echter geprofiteerd van een recente update die een aantal opmerkelijke nieuwe functies met zich meebracht. Te beginnen met het nieuwe ontwerp van het dashboard, waarvan het centrale 12-inch scherm nu in liggend formaat is geplaatst, wat de toegang tot de verschillende bedieningselementen vergemakkelijkt, vooral omdat dit scherm naar de bestuurder of passagier kan worden gericht. De ventilatieopeningen van de airconditioning zijn beter geïntegreerd (om niet te zeggen verborgen) in het dashboarddecor. Alle belangrijke bedieningselementen zijn geïntegreerd in het stuurwiel met behulp van zeer praktische haptische knoppen. Kortom, alles is homogener en de kwaliteit van de materialen is sterk verbeterd.
De Model X Plaid profiteert nog steeds van zijn enorme voorruit, die tot over het dak reikt en een volledig vrij zicht op de weg biedt. Het was ook een van de eerste Tesla’s met het beroemde Yoke-stuurwiel, dat eruitziet als een gameconsole. Leuk of niet. Zeker is dat het even wennen is. Toen we eenmaal de juiste positie voor onze handen hadden gevonden, waren we er snel aan gewend. We vinden het echter jammer dat dit Yoke-stuur niet vergezeld wordt met een aangepast stuursysteem, zoals wel het geval is bij de Lexus RZ die we hier getest hebben. En we moeten toegeven dat de positionering van de richtingaanwijzers op het stuur nogal verwarrend is, omdat de bediening letterlijk de beweging van het stuurwiel volgt… en dus omgekeerd wordt als het stuurwiel 180 graden wordt gedraaid. Merk echter op dat dit Yoke-stuur optioneel is, dus we raden je aan deze optie niet aan te vinken als je niet graag je gewoontes verandert.
1020 pk onder je rechtervoet!
Maar de echte innovatie van deze Tesla Model X Plaid is de motortechnologie. Er is simpelweg geen snellere of krachtigere SUV op de markt dan de Tesla Model X Plaid. De cijfers zijn adembenemend, net als zijn supercharged acceleraties: 3 motoren, vierwielaandrijving, 1020 pk, 2,6 seconden om van 0 naar 100 km/u te gaan en een actieradius van 543 km. Dit alles met ruimte voor 6 passagiers dankzij de drie zitrijen, waarvan de derde gemakkelijk toegankelijk is dankzij de vleugeldeuren. En nee, ze zijn er niet alleen voor de high-tech look!
Maar de beste plaats in deze Model X Plaid is ongetwijfeld die van de bestuurder, die de macht heeft om het gaspedaal te bedienen, of beter gezegd… het gevoelspedaal! Ja, met 1020 pk onder de motorkap voelt de auto bij elke acceleratie alsof hij opstijgt! Het is gewoonweg verbazingwekkend, vooral omdat de wegligging van de auto nooit minder is. Tesla heeft hier een meesterzet gedaan door een supersterke wagen aan te bieden die zich dynamisch en vertrouwenwekkend gedraagt.
En voor degenen die niet bij elke acceleratie zo’n gevoel willen, wordt de Model X Plaid geleverd met verschillende rijmodi: de Chill-modus, met zachte acceleratie, de Sport-modus, die zijn naam eer aandoet, en de Plaid-modus, die van de wagen een echte attractie maakt.
De actieradius wordt geschat op iets meer dan 540 km, maar als je te hard optrekt, zul je zien dat de actieradius al snel onder de 500 km komt. Tijdens onze testrit slaagden we erin om meer dan 450 km af te leggen op één lading, met een gemiddeld verbruik van net geen 20 kWh/100 km, wat nog steeds zeer respectabel is voor een auto van dit type.
Fleetrapport
Met prijzen vanaf 137.000 euro, of een maandelijkse huurprijs van ongeveer 2.300 euro exclusief btw, zal deze Model X Plaid zeker niet passen in de meeste fleetbudgetten. In plaats daarvan zal hij gereserveerd zijn voor bedrijfsleiders of zelfstandigen die willen – of gedwongen worden – om voor een elektrische wagen te kiezen, maar die toch willen genieten van het plezier van een auto met dynamisch en sportief rijgedrag. Want achter zijn SUV-formaat is dit in de eerste plaats een ‘plezierwagen’.
Technische fiche
Tesla Model X Plaid | |
Vermogen motor | 1020 pk |
Batterij | 100 kWh |
Autonomie (WLTP) | 543 km |
Koffervolume | 1050 l |
Gemiddeld verbruik bij test | 20 kWh/100 km |
Maximale snelheid | 262 km/u |
Basisprijs excl. BTW | 112.801 € |
Basisprijs incl. BTW | 136.490 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) | 97,68 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
VAA gebruiker | 4679,66 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 795,54 € |
CO2-taks | 36,19 € |