Gepubliceerd op 26 July 2023 om 16h54
Door Damien Malvetti

Fleet test Renault Clio 2023: Klaar om zijn nummer 1-positie terug te winnen

Dit is een mid-career restyling die je bijna zou kunnen verwarren met een nieuw model. Het moet gezegd dat de Renault Clio uit 2019 weinig veranderd werd ten opzichte van zijn voorganger uit 2012. Deze facelift corrigeert deze tekortkoming en brengt ook een portie technologische innovaties met zich mee.

|||||||||||||||||
||||||||||||||||| © |||||||||||||||||

De Clio is dé bestseller bij uitstek van Renault. Sinds de lancering van de eerste generatie in 1990 zijn er wereldwijd bijna 16 miljoen Clio’s verkocht in vijf generaties, waarvan er twee de titel Car of the Year hebben gewonnen. Dit toont aan hoe belangrijk de vernieuwing van een dergelijk model is voor het merk, vooral gezien de steeds fellere concurrentie.

De ‘favoriete auto van Frankrijk’ is de afgelopen jaren zelfs ingehaald door de Peugeot 208. Het was dus tijd voor Renault om terug te vechten en zijn strategie aan te passen, vooral op het gebied van design.

 

Echt nieuw!

Met de facelift van de Clio 5 die in 2019 op de markt kwam, herhaalt Renault de restyling van de Clio 2 uit 2001, die een compleet andere voorkant kreeg dan zijn voorganger. De komst van Gilles Vidal aan het hoofd van Renaults designafdeling heeft hier zeker invloed op gehad. De lijnen van de nieuwe Clio bevatten elementen die ook zijn toegepast op de nieuwste modellen in het gamma, zoals de Austral en Espace. Er is zelfs een knipoog naar de Peugeot 208, ontworpen door… dezelfde Gilles Vidal.

Met nieuwe koplampen, een nieuwe lichtsignatuur in de vorm van een halve sinaasappel, een nieuwe geblokte grille, een compleet nieuw ontworpen bumper en natuurlijk de toevoeging van het nieuwe Renault-logo ziet de voorkant er compleet nieuw uit. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen iets minder uitgesproken, met uitzondering van de nieuwe bumper en de toevoeging van doorschijnende lichtclusters die de sportieve kant van de nieuwe Clio versterken en perfect passen bij het nieuwe logo.

Over het geheel genomen zijn de lijnen hetzelfde, maar het design van de wagen is agressiever. De nieuwe Clio is duidelijk gericht op jongere klanten. Dit wordt bevestigd door het interieur, dat een 7 of 10 inch digitaal dashboard heeft (afhankelijk van de versie) en Apple CarPlay en Android Auto compatibiliteit introduceert in het Easy Link systeem op het centrale scherm, dat naar keuze 7 of 9,3 inch groot is.

 

20 rijhulpmiddelen

Nu we het toch over technologie hebben: de Clio 2023 wil de koningin van de veiligheid worden. Om dat te bereiken heeft hij maar liefst 20 nieuwe rijhulpsystemen meegekregen: van de 360-gradencamera tot actieve noodremmen en parkeerhulp, hij heeft alles wat je nodig hebt voor een veilige rij-ervaring.

De afwerking is vrij netjes, met bijna overal schuimplastic, behalve op de bovenkant van de deurpanelen.

 

Geen volledig elektrisch model

Het nieuwe Clio-gamma omvat twee benzineversies en vooral een volledig hybride E-Tech versie. Natuurlijk vroegen we naar de mogelijke komst van een toekomstige 100% elektrische versie om te concurreren met de Peugeot e-208. Wel, die komt er niet. De strategie van Renault is om binnen hetzelfde segment verschillende hybride en elektrische modellen aan te bieden. Dus, waar de Captur een hybride versie heeft, is het de toekomstige Renault 5 die voor het elektrische aanbod in dit segment zal zorgen. Tegenover de Clio is het de toekomstige Renault 4 die deze rol zal spelen.

De hybride versie, die een 1.6 benzinemotor combineert met een batterij die 145 pk levert, is foutloos. Hij is zowel dynamisch als flexibel, met een zeer kleine draaicirkel en een aangename stilte, zelfs bij het overschakelen van de elektrische naar de benzinemodus. Inhaalmanoeuvres zijn prima en het brandstofverbruik blijft onder de 5,0 l/100 km. Een B-modus maakt het mogelijk om meer elektriciteit te regenereren bij het remmen.

 

Fleetrapport

Met prijzen vanaf 13.181 euro inclusief BTW voor de basisversie, bevindt de Clio zich in het midden van zijn segment. Voor de hybrideversie beginnen de prijzen bij 18.512 euro. Dankzij het zeer lage brandstofverbruik en de CO2-uitstoot (95 g/km) kun je echter flink besparen op brandstof en belasting, want de Clio in deze uitvoering profiteert van een belastingaftrek van 75%.

 

Technische fiche

Renault Clio E-Tech Evolution Hybrid 145

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Hybride (benzine / elektrisch)
Vermogen 145 pk
Maximale koppel 148 Nm
Leeggewicht 1260 kg
Koffervolume 299 l
Volume brandstoftank 39
Gemiddeld verbruik 4,2 l/100 km
Emissie van CO2 95 g/km
Maximale snelheid 174 km/u
Cylinders 1598 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 18.512€
Basisprijs incl. BTW 22.400€
Fiscaal vermogen 9 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 123€
BIV (Vlaanderen) 58,77 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 340,03 €
Wegentaks (Vlaanderen) 233,86€
Fiscale aftrekbaarheid 75%
VAA gebruiker 1540€/jaar
Verworpen uitgaven 261,80€/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,34 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels