Gepubliceerd op 4 October 2023 om 07h07
Door Nicolas Joannès

Fleet test Microlino: Liefde op het eerste gezicht

Met zijn lengte van slechts 2,5 meter is de Microlino een van de nieuwe elektrische mobiliteitsvoertuigen voor in de stad. Zal hij met zijn schattige gezicht en zeer originele toegankelijkheid zijn ietwat hoge prijskaartje kunnen verkopen?

||||
|||| © ||||

De Microlino is geen auto en ook geen motor, maar valt in de categorie gemotoriseerde vierwielers. Hij is extreem compact en meet slechts 2,51 meter lang en 1,47 meter breed, dus hij voelt zich perfect thuis in de stad. Het originele eivormige ontwerp is geïnspireerd op de beroemde BMW Isetta uit de jaren 1950. Naast de algemene vorm heeft hij ook een smallere achterkant, koplampen en een enkele voordeur.

Elektrisch openen

Druk gewoon op een knop aan de zijkant van de wagen en de voordeur gaat elektrisch open om toegang te geven tot het passagierscompartiment. Deze zeer originele methode biedt een ruime toegang en het enige wat je dan nog hoeft te doen is de deur voorzichtig open te trekken en te wachten tot de automatische sluiting zachtjes sluit. Door het originele ontwerp van de Microlino kijken alle voorbijgangers al hun ogen uit bij het passeren, dus met deze opening ontstaat er vrijwel direct een menigte!

De cabine is vrij basic, met een digitale snelheidsmeter achter het stuurwiel en een klein scherm dat de ventilatie en verwarming regelt (twee standen: aan/uit). Het infotainmentsysteem is beperkt tot een smartphonehouder en een Bluetooth-speaker, maar er zijn voldoende USB-aansluitingen. De kleine achteruitkijkspiegels kunnen handmatig worden versteld door de zijruiten te verschuiven. Ja, dit is een vierwieler, geen echte auto. Desondanks is onze ‘Pioneer’ testversie voorzien van veganistisch leder op de kleine bank, een paar vleugjes luxueuzer suède en een aangenaam zonnedak.

 

Koningin van de stad

Op de weg waardeer je meteen de kracht van de elektromotor en de gunstige verhouding tussen vermogen en gewicht, zelfs als de demping niet optimaal is. Hij heeft slechts 5 seconden nodig om van 0 naar 50 km/u te accelereren en dankzij zijn compacte formaat en ultrakorte draaicirkel kun je er gemakkelijk mee door de stad manoeuvreren. Met een topsnelheid van 90 km/u voel je je op je gemak op de hoofdwegen in de stad en in uitzonderlijke omstandigheden kun je zelfs een paar stukken snelweg aan. Een groot pluspunt voor stadsgebruikers: met de Microlino kun je loodrecht parkeren en dankzij de voordeur direct de stoep oprijden. Hoe handig!

In de categorie vierwielers met 100% elektromotor neemt de Microlino het op tegen de Citroën Ami en zijn Opel- en Fiat-derivaten, met een prijs vanaf €9.190. Hoewel de Microlino een vanafprijs heeft van € 17.990, of zelfs € 22.990 met de Pioneer afwerking, onderscheidt hij zich van zijn rivalen dankzij zijn superieure prestaties, unieke uiterlijk, een actieradius van 90, 177 of 230 km met een keuze uit 6, 10,5 of 14 kWh accu’s, en een bagageruimte van 230 liter. In dit opzicht concurreert hij directer met de Silence S04, geprijsd vanaf € 16.285, en de XEV Yoyo.

Fleetrapport

De Microlino is niet bepaald redelijk in termen van prijs en VAA (1.540 euro/jaar), maar zal eerder een passieaankoop zijn, gericht op diegenen die gevallen zijn voor zijn unieke ontwerp en op zoek zijn naar een leuke, praktische stedelijke mobiliteitsoplossing.

Prijs Microlino Urban batterij 90 km : EXCL BTW : 14.867€ – INCL. BTW : 17.990€

Prijs Microlino Pioneer batterij 177 km : EXCL BTW : 19.000€ – INCL. BTW : 22.990€

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels