Het huidige industriestandaard van het aanrekenen van rijders voor de duur van hun reizen kan hen aansporen zo snel mogelijk hun bestemming te bereiken, wat kan leiden tot te snel rijden en andere risicovolle rijgedragingen zoals het negeren van verkeerslichten. Afstand-gebaseerde prijszetting is gericht op het garanderen dat rijders zich focussen op veilig rijden. Bolt zal de nieuwe prijsoplossing later dit jaar in Brussel uitrollen voor alle rijders.
De beslissing om afstand-gebaseerde prijszetting te lanceren werd verwelkomd door de nieuw gevormde onafhankelijke Micromobiliteit Veiligheidscommissie van Bolt. De commissie wordt voorgezeten door María Seguí-Gómez, voormalig Directeur-Generaal voor Verkeer bij het Spaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken, en kwam voor het eerst samen in september. De Commissie bestaat uit vijf andere mobiliteitsexperts:
- Kurt Bodewig, Ondervoorzitter van de Commissie, Voorzitter van Deutsche Verkehrswacht en voormalig Duits Minister van Vervoer, Bouw en Stadsontwikkeling;
- Karin Hassner, Transportplanner en verkeersveiligheidsexpert bij WSP, een consultancybedrijf;
- Adam Jędrzejewski, Oprichter en CEO van de Mobile City Association in Polen;
- Chantelle Smith, Nationaal Toegang en Mobiliteitsmanager bij de National Council for the Blind of Ireland;
- George Yannis, Professor in Verkeer en Veiligheidstechniek aan de Nationale Technische Universiteit van Athene.
Naast het lanceren van afstand-gebaseerde prijszetting, beval de Commissie ook aan dat Bolt zijn gegevensverzameling herziet om de impact van micromobiliteit op kwetsbare groepen, zoals visueel gehandicapten, beter te beoordelen, om potentiële risico’s te begrijpen en oplossingen te ontwikkelen om ze aan te pakken. Aangezien gedeelde scooters en e-bikes nog relatief nieuwe oplossingen zijn, adviseerde de Commissie ook om gegevensverzamelingsmethoden aan te nemen en definities van wat een ongeval vormt meer in lijn te brengen met andere vervoerstypes. Dit zal operators en steden helpen om beter te begrijpen hoe micromobiliteit zo veilig mogelijk kan worden geïmplementeerd.
De Micromobiliteit Veiligheidscommissie zal Bolt regelmatig advies en aanbevelingen geven over hoe scooters en e-bikes op de veiligst mogelijke manier in de bestaande vervoersnetwerken van steden kunnen worden geïntegreerd.
Marc Naether, Hoofd van Public Affairs bij Bolt Benelux, zei: “De veiligheid van scooters en e-bikes is onze hoogste prioriteit en we nemen de aanbevelingen van onze experts in de Bolt Micromobiliteit Veiligheidscommissie zeer serieus. We hebben ons reeds geëngageerd om later dit jaar afstandsgebaseerde prijszetting te lanceren in Brussel. De Commissie is ook de volgende stap in onze Micromobiliteit Veiligheidsbelofte, die dit jaar gepubliceerd werd, waarbij we ons hebben geëngageerd om nieuwe partnerschappen op te bouwen en operationele gegevens beter te benutten om zowel onze klanten als andere weggebruikers veilig te houden.”
María Seguí-Gómez, voormalig Directeur-Generaal voor Verkeer bij het Spaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken en voorzitter van de Micromobiliteit Veiligheidscommissie, zei: “Het aanrekenen van gebruikers van mobiliteitsdiensten op basis van afstand in plaats van tijd is een belangrijke stap om veiligheid boven snelheid te stellen omdat het de financiële prikkel voor mensen wegneemt om vervoer op riskante of gevaarlijke manieren te gebruiken, om zo snel mogelijk op hun bestemming te komen. Door een afstandsgebaseerd prijssysteem te testen, kan Bolt ons inzicht verbeteren in hoe een verbeterde stimulansstructuur de verkeersveiligheid positief kan beïnvloeden.”