De Macan is een echt succesverhaal voor Porsche. Sinds de lancering in 2014 zijn er 68.000 exemplaren van verkocht, waarvan 16.000 in Europa. Dus als je hem wilt vervangen, moet je wel heel goed je best doen. Daarom besloot Porsche het leven van de huidige versie met verbrandingsmotor te verlengen en tegelijkertijd de nieuwe generatie met een 100% elektrische aandrijflijn te lanceren. Maar daarbij werd geen rekening gehouden met de Europese regelgeving op het gebied van cyberveiligheid, waaraan de Macan niet meer kan voldoen. Daardoor zag de fabrikant zich genoodzaakt zijn plannen te herzien en de Macan van de markt te halen. In de toekomst zullen we het op Europese bodem alleen moeten hebben van de nieuwe, volledig elektrische versie.
Hoewel dit model nog maar een prototype is, heeft het al enkele van zijn geheimen prijsgegeven, die we konden ontdekken op het terrein van zijn productiefabriek in Leipzig. Qua design treedt de Macan EV bijvoorbeeld in de voetsporen van zijn voorganger, maar heeft hij nieuwe voor- en achterlichten die geïnspireerd zijn op de Taycan, terwijl de terugwijkende daklijn hem een misleidende Cayenne-coupélook geeft.
Het interieur is geïnspireerd op de iconische modellen van Porsche en is gebaseerd op het Porsche Driver Experience-concept, met een volledig digitaal, gebogen instrumentenpaneel van 12,6 inch, een centraal scherm van 10,9 inch en, als optie, een scherm van dezelfde grootte tegenover de passagier. Dit kan worden aangevuld met een 8,7-inch head-up display met augmented reality.
Er is een volledig nieuw infotainmentsysteem ontwikkeld dat volledige integratie van Apple CarPlay en Android Auto mogelijk maakt, waarvan de navigatiesystemen zelfs rechtstreeks in het digitale instrumentenpaneel kunnen worden geïntegreerd. Het systeem heeft ook een eigen catalogus met applicaties, waaronder Spotify, Youtube en een routeplanner met een zoekfunctie voor oplaadpunten op de route.
Platform gedeeld met Audi
Voor deze nieuwe Macan gebruikt Porsche het nieuwe PPE-platform (Premium Plateform Electric) dat in samenwerking met Audi is ontwikkeld en waarmee ook de toekomstige Q6 e-tron van de fabrikant van de ringen zal worden uitgerust. Dit platform is gebaseerd op een 800 v-architectuur.
De batterijtechnologie zal niet die van de Taycan zijn, maar een nieuwe generatie die speciaal is ontwikkeld om nog beter te voldoen aan de eisen van de markt van morgen. De batterij, die is ondergebracht in een schokbestendige aluminium behuizing, bestaat uit modules die elk kunnen worden vervangen in geval van een defect of een technisch probleem, wat de duurzaamheid van de auto ten goede komt. Porsche heeft een vermogen aangekondigd van 450 kW, of zo’n 612 pk, en een actieradius van 500 km. De auto zal slechts 4 minuten nodig hebben om weer 100 km elektrisch bereik te hebben, en bij het opladen zou 270 kW gelijkstroom moeten worden bereikt. Dit lijken veelbelovende cijfers, maar ze zullen in de praktijk getest moeten worden. Een eerste rit als passagier op het fabriekscircuit van Leipzig toonde een stevige, precieze besturing, een uitstekende wegligging en een indrukwekkende acceleratie.
Echte 4×4-capaciteit
Hoewel de kopers van dit type model het zelden aanschaffen om ermee door de bossen te rijden, konden we ook de offroadcapaciteiten van de toekomstige Macan EV testen. En het lijkt erop dat de ingenieurs van Porsche ook hier glansrijk zijn geslaagd in hun uitdaging. De auto bewees niet alleen dat hij 4×4 terrein aankan, maar ook dat hij zonder problemen een vijver met water tot 50 centimeter diep kan oversteken, waarbij het elektrische gedeelte van de auto volledig onder water komt te staan.
De Macan EV wordt dus niet alleen een auto voor dagelijks gebruik, maar ook een sportief model om offroad mee te gaan. Hij zal voldoen aan de behoeften van een breed scala aan mensen. De officiële lancering wordt begin 2024 verwacht.