De eerste maatregel van de Brusselse regering is om het aantal steps in de stad te beperken. Vanaf 1 januari 2024 zullen slechts 8.000 van de 20.000 scooters die momenteel over de hoofdstad verspreid zijn, mogen blijven staan. Bolt en Dott wonnen de aanbesteding, waarop 15 leveranciers reageerden die 27 verschillende diensten vertegenwoordigden (waaronder deelfietsen en -steps).
Voor de andere spelers betekent dit dat hun steps vanaf 1 januari moeten verdwijnen – met een overgangsperiode van een maand om ze te recupereren.
Brussel Mobiliteit heeft ook 3 aanbieders aangewezen die hun fietsdeelactiviteiten zullen kunnen voortzetten (Bolt, Dott en Voi), elk met 2.500 fietsen in omloop, 2 voor scooterdiensten (Felyx en GO Sharing), elk met 300 scooters, en 2 operatoren voor bakfietsdiensten (TIER en Pony), elk met een vloot van 150 stuks.
Parkeren reguleren
De nieuwe regelgeving van de Brusselse regering inzake alternatieve mobiliteit verplicht gebruikers nu ook om hun scooters, fietsen of scooters op het einde van hun traject in een speciaal daartoe voorziene zone te parkeren. Er zijn al een aantal dropzones ingericht in de hoofdstad, maar het doel is om op korte termijn 3.000 dropzones te hebben verspreid over 11 gemeenten. De andere gemeenten zullen later volgen.