Gepubliceerd op 26 December 2023 om 09h19
Door Damien Malvetti

De Brusselse regering maakt schoon schip als het gaat om soft mobility-spelers

Het hing al een tijdje in de lucht, vooral sinds de recente beslissing van de stad Parijs om gedeelde elektrische steps volledig te verbieden. De Brusselse regering van haar kant wilde ook een beter kader bieden voor het gebruik van deze zachte mobiliteitsoplossing, met name om te voorkomen dat steps overal op de trottoirs in het stadscentrum worden achtergelaten. De autoriteiten hebben besloten dat alleen Bolt en Dott hun stepdeelactiviteiten in de hoofdstad mogen voortzetten. De overeenkomst heeft ook betrekking op fiets- en scooterdelende bedrijven.

De eerste maatregel van de Brusselse regering is om het aantal steps in de stad te beperken. Vanaf 1 januari 2024 zullen slechts 8.000 van de 20.000 scooters die momenteel over de hoofdstad verspreid zijn, mogen blijven staan. Bolt en Dott wonnen de aanbesteding, waarop 15 leveranciers reageerden die 27 verschillende diensten vertegenwoordigden (waaronder deelfietsen en -steps).

Voor de andere spelers betekent dit dat hun steps vanaf 1 januari moeten verdwijnen – met een overgangsperiode van een maand om ze te recupereren.

Brussel Mobiliteit heeft ook 3 aanbieders aangewezen die hun fietsdeelactiviteiten zullen kunnen voortzetten (Bolt, Dott en Voi), elk met 2.500 fietsen in omloop, 2 voor scooterdiensten (Felyx en GO Sharing), elk met 300 scooters, en 2 operatoren voor bakfietsdiensten (TIER en Pony), elk met een vloot van 150 stuks.

Parkeren reguleren

De nieuwe regelgeving van de Brusselse regering inzake alternatieve mobiliteit verplicht gebruikers nu ook om hun scooters, fietsen of scooters op het einde van hun traject in een speciaal daartoe voorziene zone te parkeren. Er zijn al een aantal dropzones ingericht in de hoofdstad, maar het doel is om op korte termijn 3.000 dropzones te hebben verspreid over 11 gemeenten. De andere gemeenten zullen later volgen.

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.

Gelijkaardige artikels