De elektrificatie van het Europese wagenpark zou al veel verder kunnen staan als het aanbod van ‘betaalbare’ modellen – lees: modellen uit het B-segment – groter zou zijn. Uit een studie van Transport & Environment, die volgens ons misschien een beetje een open deur intrapt, blijkt dat constructeurs zich te veel focussen op grotere en luxueuze modellen. Weinig verrassend, aangezien die modellen natuurlijk meer winst opleveren.
Volgens de studie is slechts 17% van de in Europa verkochte EV’s een model uit het B-segment, terwijl 28% in het D-segment thuishoort. Voor modellen met een verbrandingsmotor is die verhouding omgekeerd: 37 tegenover slechts 13%. Het aanbod is bij de grotere modellen dan ook groter: in de periode van 2018 tot 2023 werden volgens Transport & Environment in het A- en het B-segment 40 nieuwe volledig elektrische modellen gelanceerd, tegenover 66 in de segmenten D en E.
Hogere prijzen als gevolg
Transport & Environment wijst er ook op dat volgens cijfers van jato Dynamics de gemiddelde prijs van volledig elektrische modellen op de Europese markt sinds 2015 met 39% is gestegen, terwijl die in China net met 53% is gedaald. De oorzaak is dat de Europese constructeurs te sterk focussen op grotere modellen en SUV’s, die een hoger prijskaartje dragen… en een grotere winstmarge mogelijk maken.
Dit jaar en de komende jaren zullen wel verschillende nieuwe volledig elektrische modellen met een prijskaartje van minder dan 25.000 euro op de markt komen (denk aan de reeds gelanceerde Citroën ë-C3 of de nakende Fiat e-Panda), maar op basis van gegevens van GlobalData verwacht Transport & Environment dat slechts een beperkt deel van de productie van die modellen op de Europese markt verkocht zal worden.
Gestage groei
Ondanks het gebrek aan betaalbare modellen is het aandeel van batterij-elektrische voertuigen op de Europese markt van nieuw verkochte auto’s in 2023 wel met 2,5% gestegen, tot 14,6%, maar volgens Transport & Environment had dat aandeel al 22% kunnen bedragen.
De organisatie wijst met name Duitsland met de vinger, waar constructeurs zich hebben verzet tegen een hogere belasting op auto’s met een verbrandingsmotor om de verkoop van EV’s een boost te geven. Transport & Environment van zijn kant roept de Europese Unie op om ten laatste tegen 2030 alle bedrijfswagenparken verplicht volledig elektrisch te maken.