link2fleet: Frederik Van den Bossche, toen u in september 2022 Head of Fleet werd bij BYD Belux, zette de EV-constructeur zijn eerste stapjes op onze markt. Vandaag klinkt de naam van het Chinese merk veel mensen toch al bekender in de oren. Merkt u daar iets van in de verkoop?
Frederik Van den Bossche: “Zeker. In 2023 hebben we alles bij elkaar bijna 1.000 auto’s verkocht, wat al niet slecht is voor een eerste jaar. Nu is onze verkoop echter in een stroomversnelling gekomen: voor de eerste maand van 2024 hadden we verwacht 250 stuks te kunnen slijten, maar dat zijn er 400 geworden. En we zijn goed op weg om dat aantal ook in februari te halen. De voorbije 6 maanden is onze naamsbekendheid dan ook flink gestegen. Met dank ook aan de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, die een hele reeks elektrische bussen bij ons heeft besteld.”
l2f: Hoe is bij jullie de verkoopmix tussen fleetklanten en particulieren?
F.V.d.B.: “Het voorbije jaar realiseerden we zo’n 80% van onze verkoop in het fleetsegment, maar voor 2024 verwachten we ongeveer 35% aan particulieren te kunnen verkopen. Daarvoor rekenen we vooral op onze compactste en dus goedkoopste modellen, de Dolphin en de Atto 3. Sinds september, toen bekend werd dat er een Vlaamse premie zou komen voor particulieren bij aankoop van een EV, merken we immers een toegenomen interesse voor die modellen. En nu de premie er effectief is, geeft die duidelijk een boost aan de verkoop.”
l2f: Het feit dat BYD een volledig Chinees merk is, ligt bij veel mensen nogal gevoelig. Wat zijn volgens u de voornaamste troeven om twijfelaars toch over de streep te trekken?
F.V.d.B.: “BYD biedt gewoon meer waar voor het budget, zowel aan fleetklanten als aan particulieren. Dat is onder andere een rechtstreeks gevolg van het feit dat de hele auto in eigen huis wordt ontwikkeld en gebouwd. Oók de batterijen, die een belangrijk aandeel hebben in de totale prijs van een EV. Bovendien heeft onze innovatieve Blade-batterij (die door haar ontwerp veiliger en duurzamer zou zijn, nvdr.) een gunstige invloed op de restwaarde van onze modellen. En dat helpt natuurlijk om de leaseprijzen interessant te maken, net als onze garantie van 6 jaar of 150.000 km. En wat dat Chinese aspect betreft: vanaf 2026 zullen de volumemodellen voor Europa in Hongarije worden gebouwd, en mogelijk komt er zelfs een aparte Europese fabriek voor batterijen. Ook het feit dat we een centraal onderdelenmagazijn hebben in Nederland, en de meest gangbare wisselstukken dus snel geleverd kunnen worden, bewijst dat het BYD menens is in Europa.”
l2f: Op wereldschaal haalde BYD onlangs Tesla in als grootste producent van EV’s. Is dat Amerikaanse merk uw grootste concurrent?
F.V.d.B.: “Ik erken de kwaliteiten van Tesla, maar BYD staat zeker op een vergelijkbaar niveau. Wist u trouwens dat de in Berlijn gebouwde Model Y’s uitgerust zijn met een BYD-batterij? Dat zegt toch veel over het vertrouwen in onze technologie. En in vergelijking met Tesla kan BYD de continuïteit van zijn prijzen als troef naar voren schuiven. Dat helpt leasemaatschappijen bij het bepalen van de restwaardes en dus hun prijszetting naar hun klanten toe. Ik zie eerder merken als Volvo en Polestar, die ook in Chinese handen zijn, als grootste rivalen.”
l2f: In vergelijking met dat laatste merk hebben jullie wel een heel andere verkoopstructuur, met echte dealerships en geen onlineverkoop. Een bewuste keuze?
F.V.d.B.: “Inderdaad, ondanks onze technologische voorsprong geloven wij in het klassieke dealerverhaal, en ook onze naverkoopdienst wordt erg ontwikkeld. Op dit moment hebben wij al 8 concessies in België en 1 in het Groothertogdom Luxemburg, maar dat aantal zal nog toenemen. Dat zijn zaken die zowel leasemaatschappijen als (fleet)klanten geruststellen.”
l2f: Met de Dolphin, Atto 3, Seal, Seal-U, Han en Tang telt het Europese gamma nu 6 modellen. Wat mogen we op korte termijn nog verwachten?
F.V.d.B.: “Deze lente krijgt de Tang een facelift. Dat lijkt snel, maar in China is die zevenzits-SUV al 4 jaar op de markt. En omdat die daar ook als PHEV te krijgen is, heeft hij nu nog een klassieke grille. Die zal bij de facelift verdwijnen, zodat hij er meer als een EV zal uitzien. Maar hij zal ook technisch evolueren, met een actieradius die wordt opgetrokken tot 540 km. Eind dit jaar mogen we een shooting brake-achtige afgeleide van de Han verwachten (de in China al verkrijgbare Song L, nvdr.), in 2025 gevolgd door een nog compacter model dan de Dolphin (de Seagull, een Dacia Spring-concurrent maar dan met een interessanter vermogen en dito rijbereik, nvdr.). Redenen genoeg voor ons om de toekomst rooskleurig in te zien.”
Geniet mee van deze beelden van BYD’s Seal U-model op de Automotive eMotion Summit: