In 2022 was de beste leerling van Europa niemand minder dan Noorwegen, met meer dan 20% elektrische voertuigen in het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen. Een uitzonderlijk resultaat, aangezien het tweede land op de lijst, Denemarken, slechts op de tweede plaats kwam met een laag percentage van 4,02% 100% elektrische voertuigen onder de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in 2022. Het moet gezegd worden dat Noorwegen een zeer streng decarbonisatiebeleid heeft ingevoerd om alle auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2025 uit het wagenpark te verwijderen. Om dit te bereiken zijn er stimulansen voor de aankoop van EV’s, samen met voorkeurtarieven voor parkeren, tol en veerboten, speciale rijstroken op bepaalde trajecten, enz.
De laadinfrastructuur is ook overeenkomstig ontwikkeld, met bijna 8.000 snelle oplaadpunten in het hele land en 3.000 openbare stations.
Tegelijkertijd heeft Noorwegen een nieuw belastingsysteem ingevoerd dat verbrandingsmotoren zwaar straft.
Misschien is dit het beleid dat ons land na de volgende verkiezingen zal moeten voeren als het zijn energietransitie tot een succes wil maken. In ieder geval werd het Noorse voorbeeld als voorbeeld genoemd tijdens de debatten tussen vertegenwoordigers van politieke partijen op de Automotive eMotion Summit in februari.
Hier zijn de gegevens van de top 10 landen met het hoogste percentage geregistreerde elektrische voertuigen in 2022:
Rank | Country | Total registered vehicles 2022 | Total registered electric vehicles 2022 | Percentage of electric vehicles |
1 | Norway | 3,018,728 | 607,516 | 20.12% |
2 | Denmark | 2,801,076 | 112,674 | 4.02% |
3 | Sweden | 4,979,761 | 197,709 | 3.97% |
4 | Netherlands | 8,917,107 | 330,113 | 3.70% |
5 | Luxembourg | 444,818 | 13,909 | 3.13% |
6 | Liechtenstein | 30,659 | 950 | 3.10% |
7 | Switzerland | 4,812,896 | 110,788 | 2.30% |
8 | Austria | 5,150,890 | 110,225 | 2.14% |
9 | Germany | 48,763,036 | 1,013,009 | 2.08% |
10 | United Kingdom | 32,169,932 | 620,632 | 1.93% |
België zou wel eens in de top 10 van 2023 kunnen staan, want zoals uit de cijfers van Febiac blijkt, is het aantal nieuwe 100% elektrische voertuigen dat vorig jaar werd ingeschreven letterlijk geëxplodeerd, vooral dankzij de wet-Van Peteghem, die de verduurzaming van het professionele wagenpark in de komende jaren beoogt.