Gepubliceerd op 18 March 2024 om 05h00
Door Jeroen Evens

Efficiënt wagenparkbeheer: Sleutelstrategieën en best practices

In het snel evoluerende landschap van bedrijfsvoertuigen biedt het recente webinar “Uw wagenpark optimaal beheren” van link2fleet inzicht in de cruciale strategieën voor een effectief beheer van bedrijfswagens. Dit artikel duikt in de kernpunten en deskundige aanbevelingen gepresenteerd tijdens het webinar, met de nadruk op de balans tussen kostenbeheersing en de adoptie van duurzame mobiliteitsoplossingen. Ontdek hoe uw bedrijf kan navigeren door de uitdagingen van wagenparkbeheer en tegelijkertijd klaar kan zijn voor de toekomst van mobiliteit.

||||
|||| © ||||

Heb je het webinar gemist? Geen probleem! Je kan hem via deze link opnieuw bekijken!

Onze experts:

• Dries Dennequin (Fleet Manager bij Fluvius & Fleet Owner of the Year 2023)
• Bart Vanham (Partner bij Fleet360)
• Thibault Alleyn (General Manager Frankrijk & Benelux bij Fleet Logistics Group)

 

Best practices in wagenparkbeheer

Bart Vanham (Fleet360) trapte het webinar af met een presentatie over de best practices voor het beheren van je vloot. Beginnen deed hij met de kwestie: kopen of leasen? Het antwoord is erg gediversifieerd en hangt uiteraard af van de specifieke eigenschappen van je onderneming, maar enkele algemene principes zijn wel algemeen geldig. Wens je beroep te doen op een leasemaatschappij, dan geniet je namelijk van verschillende voordelen: hun expertise, betere inkoopvoorwaarden, volumekortingen en betere restwaarden, om er maar een paar te noemen. Kopen kan voordelig zijn, maar vooral voor kleinere vloten en indien er veel kennis intern aanwezig is.

“Bundlen of unbundlen” is de volgende kwestie die Bart bespreekt. Ook daar geen uniform “juist” antwoord. Unbundlen kan handig zijn als je bedrijf over het nodige volume beschikt, voldoende interne know-how heeft, en toegang heeft tot de nodige software. Ook verzekert het de continuiteit van je fleet management, als je bijvoorbeeld wil wisselen van leasemaatschappij. Zo kan het ontkoppelen van de verzekering voordelig zijn, net als het ontkoppelen van brandstof, laadinfrastructuur en/of het wisselen van de banden, om maar enkele mogelijkheden te benoemen.

Als deskundige merkt Bart ook enkele trends in fleet management. Omdat het beroep steeds meer verandert naar mobiliteitsmanagement, is er ook een grote toename van de complexiteit. Denk maar aan aspecten als TCO-berekening, veranderende fiscaliteit, het mobiliteitsbudget en de elektrificatie. Dit heeft zijn gevolgen voor de keuze om te bundlen of unbundlen, en om samen te werken met een single supplier of via multiple sourcing. Voor kleinere vloten (< 150 wagens) is daarom full outsourcing almaar populairder. Ontzorging, weet je wel. Grotere (internationale) vloten werken eerder sporadisch samen met slechts één partner, en doen almaar vaker beroep op verschillende lease-maatschappijen (bijvoorbeeld in elk land een andere lease-partner).

Trends in fleet management 

Thibault Alleyn (Fleet Logistics) nam als tweede spreker het word om het te hebben over de recente verschuivingen in wagenparkbeheer. Ook hij heeft het over de prangende vragen die zo prominent weerklinken in het landschap van vlootbeheer, namelijk: Bundlen of niet? Single of multi suppliers? En… leasen of aankopen? Elke firma maakt volgens Thibault een afweging: Enerzijds is er de zoektocht naar de optimale kostenformule (van TCO tot het beheer van je wagenpark), anderzijds de aantrekkelijkheid van je firma.

In zijn uiteenzetting had Thibault het ook over de evoluties in de sector, en die zijn best talrijk. Op vlak van TCO wordt thuisladen in België almaar meer uit het leasecontract gehouden, en wordt er meer gekeken naar de reële TCO van EV’s. Qua beheer is er een constante zoektocht naar eenvoud en snelheid merkbaar, en is de situatie van het thuisladen steeds prangender. Op vlak van wagenkeuze en personalisatie is er een voorzichtige interesse in nieuwe merken en een evolutie naar een bredere wagenkeuze waar te nemen.

Vervolgens sprak Thibault nog over enkele belangrijke thema’s die zich richten op de toekomst: staffing (meer extern beheer?), technology (o.a. de evolutie van AI), en interfaces (snellere en volledige data).

 

De aanpak van Fluvius

Last but not least kwam Dries Dennequin (Fluvius) aan het woord. Hij werd door jullie op de link2fleet forum & awards nog verkozen tot Fleet Owner of the Year en tekende ditmaal present op ons webinar om de aanpak en strategie van Fluvius toe te lichten.

Een eerste belangrijke evolutie die Dries in zijn job merkte is dat de hedendaagse fleet manager almaar meer een change manager wordt. Dit wil zeggen dat communicatie en begeleiding van de werknemers steeds prominenter wordt in het takenpakket van de vlootbeheerder. Elektricitie, de kwestie van het opladen en het rijbereik van de voertuigen zijn daar uiteraard niet vreemd aan.

De doelstellingen van Fluvius zijn duidelijk: Nuluitstoot van leasingwagens tegen 2028, 25% minder CO2-uitstoot van de dienstvoertuigen tegen 2030, en de drempels afvlakken die werknemers ervaren bij het overstappen op een elektrisch voertuig. Zijn aanpak? De drie V’s: Verminderen, verduurzamen en veranderen.

Hoe hij het budget onder controle houdt? Fluvius liet drie leasemaatschappijen een kleine mini-competitie vormen. Het vrijgekomen budget daardoor schonk een voordeel voor zijn bestuurders door een verhoging van het budget. Een draagvlak creëren om elektrisch te rijden deed hij door een sterk communicatieplan uit te tekenen, gericht te communicaeren, en zijn werknemers persoonlijke hulp aan te bieden. Ook organiseerde zijn team een testdag op de Fluvius-sites, wat een enorm succes bleek.

 

 

Q&A

– Met welke partner(s) werkf Fluvius samen m.b.t. de laadinfrastructuur?

D.D.: “Het is een samenstelling van meerdere partijen, het bedrijf is ook verplicht een aanbestedingsprocedure op te starten.”

– Betaalt Fluvius de meerkost van het capaciteitstarief  terug aan zijn bestuurders en zo ja: hoe?

D.D.: “Wij vallen terug op het CREG-boordtabellentarief. Op die basis berekenen we de terugbetaling. Ook zetten we heel fel in op load balancing.”

– Hoe zit het met het laden in het buitenland?

D.D.: “We hebben besloten dat je in het buitenland mag laden. We doen echter wel controles op de kosten. We laten het dus toe, maar brengen de kosten wel in kaart.”

– Hoe reageren de techniekers op de installatie van een laadpunt bij hun thuis? Want zij mogen hun dienstvoertuig niet privé gebruiken.

D.D.: “Dat is een groot verschil met salariswagens. Bij ons is het niet verplicht om aan thuisladen te doen, het is een optie. We begrijpen inderdaad de bekommernis van techniekers op dit vlak.”

– Wat doe je met het laadpunt thuis wanneer de werknemer de firma verlaat?

D.D.: “We bekijken onze laadinfrastructuur op vijf jaar tijd. Je kan die als ex-werknemer overnemen tegen een vergoeding. Na vijf jaar wordt dat besproken met de medewerker.”

– Wat met het CREG-tarief?

B.V.: “De wet is duidelijk en verwijst naar een terugbetaling op basis van de werkelijke kosten. Daar zijn natuurlijk nog veel haken en ogen die niet zijn beantwoord, zoals de kwestie van zonnepanelen bijvoorbeeld. In de praktijk zal het CREG-tarief de werkelijke kosten van de bestuurders het meest benaderen.”

– Krijgen de Fluvius-medewerkers een vrije keuze tussen de merken?

D.D.: “Ja, dat is altijd zo geweest bij ons, en dat zullen we ook zo behouden.”

 

Ontdek hoe u uw wagenpark nog efficiënter kunt beheren en blijf voorop lopen in de snel veranderende wereld van bedrijfsmobiliteit. Door u gratis in te schrijven voor toekomstige sessies via de website van link2fleet, verzekert u zich van toegang tot waardevolle inzichten en praktijken die uw wagenparkbeheer naar een hoger niveau tillen.

 

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels