1,9 vs. 2.4 liter
Wie kleinere cilinderinhoud zegt, zegt ook minder verbruik en CO2-uitstoot, maar wanneer we naar de cijfers kijken die Isuzu vooruitschuift, merken we op dat enkel de dubbele cabine-uitvoering van het LS instapmodel met tweewielaandrijving een lager verbruik dan dat van zijn concurrent aankondigt. De LS heeft een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 165 g/km. Het verbruik van de andere versies maakt niet echt het verschil. Sterker nog, de Isuzu toont zich bij vergelijkbare versies op papier dorstiger dan de Toyota (7,8 l/100 km & 205 g/km vs. 7,2 l/100 km & 189 g/km)! Na onze test blijkt de D-Max zich in de praktijk echter wel staande te houden tegenover de Hilux.
De capaciteiten van beiden
De Toyota heeft ‘slechts’ 150 paardjes onder de motorkap, maar de 2,4-liter motor pakt wel uit met een maximaal koppel van 400 Nm en dat is evenveel dan de oude D-Max, die het nu voor zijn nieuwe 1,9-liter krachtbron bij 360 Nm houdt. Op de weg laat dit zich vooral voelen tijdens de beklimmingen, waar de Isuzu met zijn nieuwe zestrapsautomaat wat hoger in de toeren gaat, waardoor hij luidruchtiger voor de dag komt dan de vlottere motor/versnellingsbakcombinatie van de Toyota. Maar let op, dit weerhoudt de D-Max er niet van om 3,5 ton te trekken, ongeacht het soort versnellingsbak of de koetswerkopbouw (zie onze gedetailleerde test HIER). De Toyota wordt op dit vlak geklopt, omdat hij slechts in de uitvoering met enkele of extra cabine 3,5 ton kan trekken en dat dan nog enkel in de versie met manuele versnellingsbak. Op verharde weg maakt het uitstekende onderstel van de Isuzu eveneens indruk op het vlak van comfort en wegligging. Zijn concurrent revancheert zich hiervoor op geaccidenteerd terrein, dankzij zijn grotere aanvalshoek en bodemvrijheid.
Het leven aan boord
Binnenin slaan zowel de uitstraling als de rijhouding over in het voordeel van de Hilux. Spijtig dat de stuurkolom van de D-Max niet in de diepte regelbaar is. De ruimte en het comfort dat de nieuwkomer achteraan te bieden heeft, mogen als grandioos bestempeld worden: een achterbank met een hellingshoek tot 24° en met een echte zitplaats in het midden maken hier het verschil! Deze bank is trouwens neerklapbaar, zodat men materiaal op een vlakke oppervlakte kan leggen, terwijl onder de zetels twee extra aflegvakken voorzien zijn!
VERDICT
De D-Max heeft niet het grootste “strijdershart”, maar hij maakt wel het verschil met zijn trekgewicht van 3,5 ton, dat ongeacht de omstandigheden voorhanden is, en een globaal comfort van hoog niveau, dat zich vooral achteraan laat voelen. De Hilux biedt van zijn kant goede terreinkwaliteiten en een vlotte besturing, die we naar waarde hebben weten te schatten.
De prijs met vergelijkbare uitrusting spreekt in het voordeel van de D-Max. Die kost 30.500 euro excl. BTW tegenover de Toyota, waarvoor 36.165,29 euro excl. BTW neergeteld moet worden. Dit biedt de eerste daadwerkelijk de kans om de tweede van het podium van de meest verkochte pick-ups te duwen!