Gepubliceerd op 3 April 2024 om 10h39
Door Kevin Kersemans

Recordaantal leasewagens ingeschreven in 2023, maar wat is de invloed op de vergroening van de particuliere vloot?

Nooit eerder werden in België zoveel nieuwe leasewagens ingeschreven als in 2023. Een goede zaak voor zowel de constructeurs en de invoerders als de leasemaatschappijen, maar is het dat ook voor de vergroening van het algemene wagenpark in ons land, zoals vaak wordt beweerd? De Vlaamse innovatiehub EnergyVille zocht dat uit in een recent onderzoek.

|||
||| © |||

In opdracht van de drie gewesten en de Vlaamse Milieumaatschappij onderzocht VITO/EnergyVille of leasewagens de jongste jaren effectief minder vervuilend zijn geworden. Dat was immers een van de doelstellingen van de fiscale hervorming die in 2021 werd doorgevoerd voor de aftrekbaarheid van bedrijfswagens.

Daarnaast ging men ervan uit dat deze ‘milieuvriendelijkere’ – lees: volledig elektrische – auto’s op termijn ook het particuliere Belgische wagenpark zouden vergroenen, nadat ze na het einde van de leasetermijn verkocht worden op de tweedehandsmarkt. Of dat ook in de praktijk het geval is, werd eveneens door EnergyVille onderzocht.

Jonge vloot

Van de bijna 480.000 nieuwe auto’s die in 2023 werden ingeschreven in ons land (een stijging met 110.000 exemplaren in vergelijking met het jaar 2022), waren er 190.000 leasewagens. Daarmee lag hun aandeel (39,8%) voor het eerst hoger dan dat van de nieuwe privéwagens. Voeg daarbij de iets meer dan 132.000 exemplaren die werden ingeschreven op naam van een bedrijf (27,7%), en het aandeel nieuwe privéwagens was vorig jaar met zo’n 155.500 exemplaren (32,5%) kleiner dan ooit.

De sterke ontwikkeling van de leasesector in ons land heeft alvast als gevolg dat het Belgische wagenpark erg jong is in vergelijking met dat van andere Europese landen – enkel in Luxemburg, Duitsland en Zweden waren er eind 2022 meer personenwagens die jonger dan 2 jaar zijn, zo blijkt uit cijfers van Eurostat.

Doorgaans wordt dan ook gesteld dat de vergroening van de bedrijfswagenvloot met een vertraging van enkele jaren ook leidt tot een vergroening van het particuliere wagenpark, ervan uitgaande dat de – in verhouding duurdere – elektrische voertuigen die door leasemaatschappijen worden aangekocht, na afloop van het verhuurcontract bij particulieren terechtkomen als tweedehandswagen.

Export

Uit een analyse die EnergyVille heeft uitgevoerd, blijkt echter dat na 5 jaar nog maar de helft van de oorspronkelijke leasewagens in de Belgische vloot overblijven. Na 8 jaar is dat nog maar een kwart en na 10 jaar nog maar een vijfde. En van alle wagens die de afgelopen drie jaar tweedehands werden ingeschreven, waren er slechts 10% oorspronkelijk leasewagens. Volgens EnergyVille worden er elk jaar zelfs meer tweedehandsvoertuigen uit het buitenland ingevoerd (ongeveer 100.000) dan dat er ex-leasewagens worden ingeschreven als tweedehandsvoertuig (zo’n 70.000). Ter vergelijking: van de privéwagens rijdt na 8 jaar nog steeds drie kwart rond op Belgische wegen.

Een groot deel van de leasewagens gaan na het einde van hun contract dan ook naar het buitenland, vooral als het om EV’s gaat. Dat betekent dus dat ze helemaal niet bijdragen aan de vergroening van het particuliere wagenpark in België. Meer inzetten op een vergroening van de nieuwe privéwagens heeft dus een groter potentieel tot verduurzaming van het wagenpark, concludeert EnergyVille, of men moet ervoor zorgen dat leasewagens binnen België blijven.

Fiscale hervorming doeltreffend

EnergyVille wijst er ook op dat de hervorming van de aftrekbaarheidsregels haar doel niet gemist heeft. Tot en met 2019 werd de leasemarkt immers nog gedomineerd door diesels, maar sindsdien is het aandeel plug-inhybrides en vervolgens volledig elektrische modellen sterk gestegen. In 2023 was 28,2% van de nieuwe leasewagens een EV, tegenover 12,5% het jaar voordien.

Ter vergelijking: bij de privéwagens bedroeg het aandeel volledig elektrische voertuigen in 2023 slechts 5,4%. Volgens het onderzoek is het echter pas sinds vorig jaar dat nieuwe lease- en bedrijfswagens, dankzij dat grotere aandeel EV’s, gemiddeld een betere ecoscore hebben dan privéwagens.

EnergyVille plaatst hier wel de kanttekening bij dat de toenemende populariteit van PHEV’s en EV’s ervoor zorgt dat het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s de voorbije 4 jaar met meer dan 15% gestegen is, wat dan weer minder interessant is in het kader van de verkeersveiligheid. Ook heeft de productie van die zwaardere voertuigen en van hun batterijen een impact op het milieu.

 

Zin om alle elektrische auto’s op de markt te testen?

Kom dan op 13 juni naar ons link2fleet ZE Experience Event in de Brabanthal in Leuven en maak een proefrit met de nieuwste volledig elektrische auto’s op de markt. Meer dan 20 automerken zullen aanwezig zijn om hun nieuwste producten aan de tand te voelen!

Inschrijven is gratis voor fleetmanagers via deze link.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels