Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt “Na het absolute topjaar 2022 lag het in de lijn van de verwachtingen dat de markt in 2023 klappen zou krijgen: er was een grote stockopgebouwd waardoor de fietshandels minder bestellingen hebben geplaatst. Wanneer we naar de trendlijn over de verschillende jaren heen kijken, dan blijven we wel in een structureel groeiende fietsmarkt.
Ondertussen is een historische kaap gerond: de e-bike haalt voor het eerst een marktaandeel van meer dan de helft (51%) – elektrificatie blijft zowel bij de stads- als bij de sportieve fietsen aan belang winnen. De speed pedelec is nergens zo populair als in ons land. Opvallend is ook het groeiende succes van de fietswinkel, in het bijzonder voor de e-bikes. Klanten stellen vakmanschap, service en nabijheid steeds meer op prijs.”
De e-bike neemt (definitief) de overhand
Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51% de meerderheid van de markt voor zich.
Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei.
Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.
De Belg blijft een sportieve fietser
Met 27% van het totale aantal (28,5% in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2% daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27%) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.
Sportief met een motortje
Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.
De fietswinkel doet het goed
Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal.
Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70% van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest.
De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snel veranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1% van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9% goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.
Samenwerking Traxio en GfK – an NIQ company
Traxio & GfK bundelen hun krachten om zowel vanuit wholesale als retail nog meer ondersteuning te kunnen geven aan alle spelers in deze markt. Waar Traxio op sell-in (van fabrikant naar retail) focust zal GfK de sell-out (van retail point-of-sale naar de consument) in kaart brengen.
“Samen streven we ernaar om alle key business questions waar alle partijen mee spelen te kunnen beantwoorden aangaande markt trends & evoluties, consumentengedrag, geomarketing, groeistrategieën. Samen willen we de referentie zijn voor advies & ondersteuning betreffende de fietsenmarkt.”- aldus Laura Gilson, Commercial Sales Manager bij GfK.
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO Velo voegt daaraan toe: “De samenwerking met GfK is een eerste stap het versterken van de ledenvoordelen van TRAXIO Velo. De Belgische fietsretail evolueert immers van een ambachtelijke activiteit naar een model waarbij ondernemerschap en gedetailleerde data ‘goud’ waard zijn. Deze samenwerking met GfK zal de TRAXIO-leden een extra concurrentiële voorsprong kunnen geven voor hun economische beslissingen!”