Gepubliceerd op 25 April 2024 om 18h07
Door Maxime Pasture

Fleet test Suzuki Swift: Niet elektrisch, maar wel heel zuinig in gebruik!

Suzuki presenteert een gloednieuwe Swift. Onder het vernieuwde uiterlijk schuilt geen grote verandering, maar wel een grote upgrade van de benzinemotor. In de praktijk, aan de pomp, zal dat het verschil maken!

Suzuki’s eerste 100% elektrische ‘eVX’-model komt uit in 2025. Ondertussen brengt de Japanse constructeur de nieuwe generatie van zijn kleine benzine stadswagen op de markt. Volgens de merkmanagers is het B-segment van de Swift het meest succesvol in België, net na de middelgrote SUV’s (C-segment).

© Suzuki

Een groter, beter geplaatst centraal scherm

Het interieur is op twee manieren geëvolueerd. Ten eerste is het dashboard volledig opnieuw ontworpen. Ten tweede is het grotere (9-inch) touchscreen hoger geplaatst dan voorheen. Dat is een goed idee, want het verbetert de leesbaarheid! Bovendien is het scherm naar de bestuurder gericht. De Japanners hebben ervoor gezorgd dat er knoppen voor de airconditioning onder het scherm zitten. De ergonomie is foutloos, op één uitzondering na. Je moet een aantal ingewikkelde handelingen verrichten om de hoorbare waarschuwing uit te schakelen wanneer je de maximumsnelheid overschrijdt. Deze waarschuwing is verplicht gesteld door Europa, maar de ingenieurs hadden een kortere weg moeten bedenken om deze helse piepjes, die het rijden tot een nachtmerrie maken, uit te schakelen. We hopen dat dit wordt aangepast wanneer het model wordt geüpdatet.

Zeer zuinige motor

Het kleine 1,2-liter benzineblok is teruggebracht van 4 naar 3 cilinders. Vermogen? 82 pk. Dankzij de hulp van het 12-volt microhybridesysteem is het koppel iets toegenomen (112 Nm tegenover 107 voorheen). Maar je moet het hoger in het toerengebied zoeken, bij 4.500 tpm.

Bij lage toerentallen moet je niet te veel verwachten, ondanks het vederlichte gewicht van de Swift (minder dan een ton). Maar achter dit nieuwe motorblok gaat een verbeterde efficiëntie schuil. Met andere woorden, hij heeft de eetlust van een mus! Suzuki claimt een gemiddelde van 4,4 l/100 km en wij haalden met gemak 3,8 l/100 km!

Fleetrapport

Zoals je kunt zien, hoef je met deze nieuwe Swift niet vaak naar de benzinepomp. Dat is uitstekend nieuws als het gaat om het optimaliseren van de TCO. Bovendien is de wegligging van deze Swift duidelijk verbeterd ten opzichte van het vorige model. Je kunt dus genieten terwijl je heel weinig brandstof verbruikt. Zijn minimumprijs van € 18.180,99 exclusief btw is niet de meest aantrekkelijke op de markt, maar hij heeft wel een minimale VAA en zeer lage belastingen. Genoeg om er een goede outsider van te maken in het segment van de benzine stadsauto’s…

Technische fiche

Suzuki Swift 2024 (61kW/82pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine mild-hybrid
Vermogen 61 kW/82 pk
Maximale koppel 112 Nm
Leeggewicht 919 kg
Koffervolume 265 l
Volume brandstoftank 37 l
Gemiddeld verbruik 4,4 l/100 km
Emissie van CO2 99 g/km
Maximale snelheid 165 km/u
Cylinders 1.197 cm³

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 18.180,99 €
Basisprijs incl. BTW  21.999 €
Fiscaal vermogen  7 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing)  61,50 €
BIV (Vlaanderen)  76,32 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië)  230,87 €
Wegentaks (Vlaanderen)  161,52 €
Fiscale aftrekbaarheid 72,97 %
VAA gebruiker 1.600 €/jaar
Verworpen uitgaven 868,46 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 61,33 €
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels