Gepubliceerd op 25 April 2024 om 06h20
Door Maxime Pasture

Fleet test BMW iX2: Een design dat niet onopgemerkt blijft

Het is geen geheim dat de BMW iX1 een groot succes kent bij bedrijven! Maar is de nieuwe iX2 coupé slechts een aantrekkelijkere en dynamischere versie van dit populaire model? Dat gingen we uitzoeken…

 

© BMW iX2 xDrive 30

Het begon in 2008. Met de X6 vond BMW de SUV-coupéstijl uit. Het merk bouwt sindsdien voort op deze trend. Zozeer zelfs dat vandaag de tweede generatie X2 arriveert met een onherkenbaar uiterlijk. Hij is veel meer in lijn met zijn SUV coupé silhouet. Op het eerste gezicht wekt deze X2 tal van emoties op, of je hem nu mooi vindt of niet. Qua afmetingen maakt hij met een lengte van 4,57 m een statement. Deze X2 is 194 mm langer, 64 mm hoger en 21 mm breder dan zijn voorganger. Zijn uiterlijk is ongekend. Kijk maar eens naar de vorm van de achterlichten. Nooit eerder gezien bij BMW! Of je het nu mooi vindt of niet, het is verfrissend en origineler dan de X1.

Een vertrouwd interieur

Aan boord vind je dezelfde sfeer als in de BMW X1, maar het multimediasysteem is verbeterd. Het resultaat? Gemakkelijkere menunavigatie. Toch blijft hetzelfde euvel bestaan: omdat er geen bedieningswiel op de middenconsole zit, moet je maar al te vaak aanraakbewegingen maken.

 

En hoe zit het met de achterkant, met zijn aflopende daklijn? Passagiers op de buitenste zitplaatsen zitten meestal goed. Maar de middelste stoel wordt meestal als reserve gebruikt.

Twee motorisaties

De elektrische versie van de iX2 wordt geleverd met twee motoren. eDrive 20, 204 pk, met één motor die de voorwielen aandrijft. En xDrive 30, 313 pk, met twee motoren, waardoor deze versie een 4×4 is. Aan het stuur van deze laatste konden we een eerste indruk krijgen van deze iX2. Over het geheel genomen is deze elektrische versie, met het ontbreken van adaptieve vering en een gewicht van 2 ton, minder boeiend en leuk om mee te rijden dan de versies met verbrandingsmotor. En hij is vrij stevig, vooral op de achterbank. Maar het directe koppel maakt het mogelijk om in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Dat is erg leuk. Dat gezegd hebbende, zijn coupé-achtige aerodynamische profiel geeft hem een betere autonomie dan de iX1: tot 449 km met xDrive 30 en 478 km met eDrive 20.

Fleetrapport

Juist op het gebied van autonomie zal de iX2 wagenparkbeheerders en werknemers waarschijnlijk bekoren. Hij is net iets beter dan de iX1, die al een grote hit is. Bovendien zal zijn verleidelijke uiterlijk er waarschijnlijk voor zorgen dat meer dan één persoon er verliefd op wordt. Maar je betaalt gemiddeld € 1.240 meer (exclusief btw) dan voor een iX1. En kijk uit voor de directe concurrenten, met name binnen de BMW groep (je weet over welk merk we het hebben?), die een aantal zeer goede argumenten naar voren kunnen brengen…

© BMW iX2 xDrive 30

Technische fiche

BMW iX2 xDrive 30 (230kW/313pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
ermogen 230 kW/313 pk
Maximale koppel 494 Nm
Leeggewicht 2.020 kg
Koffervolume 525 l
Autonomie 417 – 449 km
Gemiddeld verbruik 16,3 – 17,7 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 180 km/u
Batterij 64,8 kWh

 

ANDERE MOTORISATIES
Motor Brandstof Vermogen
eDrive 20 (enkele motor) Elektrisch 150 kW (204 pk)

 

BEHEERSINFORMATIe
Basisprijs excl. BTW 49.132,23 €
Basisprijs incl. BTW 59.450 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.854,67 €/jaar
Verworpen uitgaven 185,47 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,99 €

Wilt u een proefrit maken in de BMW iX2 en met tal van andere euwste 100% elektrische voertuigen?

Kom dan op 13 juni naar ons link2fleet ZE Experience Event en maak een proefrit met de nieuwste volledig elektrische voertuigen op de markt. Meer dan 20 automerken zullen aanwezig zijn in de Brabanthal in Leuven om je hun nieuwste producten aan te bieden om uit te proberen!

Informatie en inschrijven kan hier.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels