Gepubliceerd op 28 May 2024 om 13h07
Door Jeroen Evens

Fleetmanagers testen EV’s: Chinese merken verrassen

Tijdens een recent georganiseerde roadtrip naar Durbuy bood risicoconsultant Aon fleetmanagers de kans om verschillende elektrische voertuigen te testen. Zowel westerse als Chinese modellen werden onder de loep genomen, wat waardevolle inzichten opleverde in de huidige trends en ontwikkelingen in de EV-markt.

Uit de enquête onder de deelnemers kwamen enkele duidelijke conclusies naar voren. Wat betreft design en afwerking, gaven de meeste fleetmanagers de voorkeur aan westerse modellen. 75% vond de westerse voertuigen beter afgewerkt, zowel van buiten als van binnen. Chinese modellen kwamen dicht in de buurt, maar bereikten volgens slechts 20% van de respondenten bijna hetzelfde niveau.

Op het gebied van veiligheid voelde 85% van de deelnemers zich comfortabel in zowel westerse als Chinese voertuigen. Echter, een kleine groep van 15% gaf aan zich minder veilig te voelen in de Chinese modellen. Op vlak van autonomie bleken de deelnemers in het algemeen best tevreden . Bijna alle deelnemers (95%) waren tevreden met de prestaties van zowel westerse als Chinese voertuigen op dit vlak.

De rijervaring werd door een overweldigende meerderheid van 96% als zeer aangenaam ervaren. Slechts een klein deel van de deelnemers moest nog wennen aan elektrisch rijden of gaf de voorkeur aan conventionele voertuigen.

Uitblinkers en teleurstellingen

Onder de geteste modellen sprong de BMW i7 er duidelijk bovenuit als favoriet. Daarentegen voldeden de Audi Q8 en Tesla X niet aan de verwachtingen. Bij de Aziatische voertuigen maakten de BYD Seal en de KIA EV9 de meeste indruk op de deelnemers.

Top 5 van meest geteste modellen

  1. BMW i7
  2. Mercedes EQS
  3. KIA EV9
  4. BYD Seal
  5. Porsche Taycan

Toekomstperspectieven

Uit de resultaten bleek dat ongeveer een derde van de fleetmanagers al Aziatische modellen in hun wagenpark heeft. Merken zoals BYD, maar ook de Koreaanse merken KIA en Hyundai zijn hierbij het meest vertegenwoordigd. Ondanks de positieve indrukken blijft 50% van de fleetmanagers afwachtend om Chinese EV’s aan hun wagenpark toe te voegen. De deelnemers waardeerden vooral de prijs-kwaliteitverhouding van de Chinese modellen, maar hadden nog bedenkingen over de afwerking en rijervaring in vergelijking met westerse voertuigen.

 

Al Pijnacker, Managing Director bij Aon Belgium, benadrukt het belang van praktijkervaringen: “Deze roadtrip heeft ons waardevolle inzichten gegeven in hoe verschillende EV-modellen worden ontvangen door de markt. Het uitwisselen van praktijkervaringen is cruciaal voor bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels