Gepubliceerd op 3 June 2024 om 09h33
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Woon-werkverkeer per fiets in de lift, maar slecht weer is spelbreker

Naar aanleiding van Wereldfietsdag, op 3 juni, publiceerde HR-bedrijf SD Worx een studie waaruit blijkt dat steeds meer werknemers van Vlaamse en Brusselse bedrijven met de fiets naar het werk rijden, en dus recht hebben op een fietsvergoeding. Al gooit het slechte weer van dit jaar roet in het eten.

Het aantal fietsende werknemers dat door SD Worx wordt geregistreerd bij bedrijven in Vlaanderen en Brussel, ging van 8% in 2018 naar 13% in 2023. Een flinke stijging dus, die wellicht geholpen wordt door de veralgemeende fietsvergoeding die vorig jaar werd ingevoerd. Naar het werk fietsen kan de werknemers immers geld opleveren. Voor de eerste vier maanden van dit jaar gaat het gemiddeld om 64 euro per maand netto, tegenover 51 euro voor dezelfde periode in 2023.

Uit de studie van SD Worx, dat voor alle vaste contracten die het bedrijf beheert, de fietskilometers en vergoedingen in 2023 en de eerste vier maanden van 2024 analyseerde, blijkt dat meer vrouwen dan mannen naar het werk fietsen (14 tegenover 12%), maar dat mannen gemiddeld meer kilometers afleggen. De grootste fietsers zijn werknemers die op 16 tot 30 km van hun woonplaats werken.

Het HR-bedrijf voegt eraan toe dat het totale aandeel fietsende pendelaars waarschijnlijk nog een stuk hoger ligt. In de studie zijn immers enkel de werknemers opgenomen die voor hun (gedeeltelijke) woon-werkverplaatsingen met de fiets een specifieke fietsvergoeding ontvangen van hun werkgever.

Tot 160 km per maand

De grootste afstand wordt gemiddeld genomen afgelegd door fietsende werknemers in Vlaams-Brabant. Zij leggen tot 160 km per maand af met de fiets. Op die in Brussel na is het aandeel fietsende werknemers in die provincie echter het laagst, met slechts 9% (tegenover 6% in het Brussel-Hoofdstad). In Oost-Vlaanderen neemt het grootste aandeel werknemers de fiets: 20%, gevolgd door Antwerpen (18%) en West-Vlaanderen (17%).

 

Het hoeft niet te verbazen dat de weersomstandigheden een rol spelen op het aantal mensen dat de fiets neemt om naar het werk te gaan. Met het aanhoudende regenweer van de voorbije maanden is dan ook maar de vraag of 2024 op dat vlak een topjaar wordt, aldus Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx: “Mei en juni zijn topmaanden, gevolgd door september en oktober. Na vier maanden in 2024 zitten we op bijna 11% die de fiets nemen; t.o.v. 13% voor gans 2023. Vooral in april namen minder medewerkers de fiets dan in 2023 (-16%), maar wie wel de fiets nam, fietste meer kilometers: gemiddeld 200 km/maand i.p.v. 189 km/maand het jaar ervoor in april.”

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels