Gepubliceerd op 12 June 2024 om 12h24
Door Jeroen Evens

EU dreigt met heffingen op Chinese EV’s vanaf 4 juli

De Europese Commissie is van plan om vanaf 4 juli extra heffingen tot 38 procent in te voeren op de import van elektrische wagens uit China. De Commissie wil echter eerst proberen om met Peking een oplossing te vinden voor de subsidies die de Chinese overheid aan de sector verstrekt.

In september vorig jaar startte de Commissie een onderzoek naar de waardeketen van elektrische wagens in China. Uit voorlopige bevindingen blijkt dat de sector profiteert van oneerlijke subsidies, wat Europese producenten schaadt. Europese functionarissen stellen dat de import van Chinese elektrische voertuigen in een versneld tempo toeneemt, wat mogelijk onherstelbare schade aan Europese autofabrikanten kan veroorzaken​.

Heffingen en regeringsreacties

De voorgestelde heffingen variëren van 17,4 procent voor BYD tot 38,1 procent voor SAIC. Dit komt bovenop de huidige invoerrechten van 10 procent. In bepaalde gevallen kunnen de heffingen oplopen tot 30 procent. De registratie van ingevoerde Chinese elektrische voertuigen is al begonnen, wat betekent dat de tarieven met terugwerkende kracht kunnen worden opgelegd zodra het onderzoek in november wordt afgerond​.

© De BYD-stand op de autobeurs van Shanghai.

Interne EU-meningsverschillen

De plannen voor heffingen hebben geleid tot verdeeldheid binnen de EU. Frankrijk steunt de heffingen vanwege de dreiging voor hun marktsegmenten, terwijl Duitsland bezorgd is over de economische gevolgen en een mogelijke handelsoorlog met China wil vermijden. Duitsland en Frankrijk hebben verschillende belangen: Duitse autofabrikanten richten zich meer op het premiumsegment, terwijl Franse producenten opereren in prijsgevoeligere markten.

Politieke en economische implicaties

De anti-subsidie maatregelen worden gezien als een manier om de markt te beschermen en eerlijke concurrentie te waarborgen. Het beleid is ook verweven met de bredere geopolitieke strategie van de EU om minder afhankelijk te worden van China en de productiecapaciteiten binnen Europa te vergroten. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, heeft benadrukt dat deze maatregelen nodig zijn om Europese industrieën te beschermen tegen oneerlijke praktijken.

 

© De BYD-showroom van Inchape in Gent.
Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels