Wat de uitrusting en de versies betreft, houdt Ford het simpel: er is de Explorer en de Explorer Premium, waarbij die laatste 3.057,85 euro excl. btw meer kost. Behalve dat de instapversie op wielen van 19 duim staat en de Premium op exemplaren van 20 (of als optie zelfs 21), zijn beide versies aan de buitenkant niet van elkaar te onderscheiden.
En ook voor de rest zijn de verschillen beperkt: de Premium heeft recht op dynamische Matrix-ledkoplampen in plaats van gewoon full led, automatische grootlichten, ledsfeerverlichting in het interieur, een specifieke bekleding, het al vermelde B&O-hifisysteem en een handsfree gemotoriseerde achterklep – waarvan het waarschuwingsgeluid bij het sluiten wel irritant luid is.
De basisversie kan dan ook al rekenen op een uitgebreide standaarduitrusting: stoel- en stuurwielverwarming, een massagefunctie en elektrische verstelmogelijkheden voor de bestuurder, automatische ruitenwissers, sleutelloze instap- en startfunctie, een automatische airco met twee zones, Sync Move met Apple CarPlay en Android Auto, een inductielader voor compatibele smartphones, uiteraard een hele resem rijhulpsystemen, enzovoort.