Houd er rekening mee dat, tenzij de situatie verandert, deze bonus eind 2024 wordt stopgezet. Zoals Traxio uitlegt, “zou de afschaffing van deze korting een negatieve impact kunnen hebben op de verkoop aan particulieren, die enkele jaren voelbaar zou kunnen zijn. Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt geleidelijk de vraag gaan overstijgen, wat zal leiden tot een daling van de restwaarde. Deze situatie zal nog verergerd worden door de introductie van goedkopere (elektrische) modellen.”
De federatie van de autosector zegt verder: “Er komt geleidelijk een overschot aan gebruikte elektrische auto’s op de markt, met een omzet bij dealers die veel lager ligt dan die van auto’s met verbrandingsmotor – inclusief diesels. Dit leidt tot lagere restwaardes voor EV’s dan oorspronkelijk verwacht – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsverlagingen en de komst van goedkopere modellen. Zo zou de restwaarde van een Tesla Model 3 na 4 jaar 30% lager liggen”.
Conclusie: “Snelle technologische veranderingen en de komst van goedkopere modellen op de markt betekenen dat we prijsdalingen op de tweedehandsmarkt kunnen verwachten, wat een uitdaging vormt voor leasemaatschappijen. Het is goed om dat te weten, want “vooruitzien is zowel de toekomst voorspellen als je erop voorbereiden; vooruitzien is al actie ondernemen”.