Gepubliceerd op 16 July 2024 om 11h34
Door Nicolas Morlet

Fleet test Lucid Air Pure: De berline die een revolutie teweegbrengt in de wereld van elektrische wagens

Lucid, de Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen, zet zijn opmars in Europa voort met de lancering van een betaalbare maar niet minder interessante versie van zijn berline Air. Het is een model met sterke argumenten om professionals te overtuigen zich minder tot de gevestigde merken te wenden.

Lucid werd in 2007 opgericht in Californië en wordt vaak vergeleken met Tesla, mede dankzij oprichter Peter Rawlinson, voormalig hoofdingenieur van de… Tesla Model S. Het eerste model, een grote berline van 5 meter lang, maakt indruk met zijn aerodynamische ontwerp. Het resultaat is een Cx (penetratiecoëfficiënt door de lucht) die een marktrecord is, een garantie voor een uitstekend bereik (waarover later meer).

Verfijnd, hi-tech interieur

Het interieur zit vol schermen: voor het instrumentenpaneel, voor de bediening van de koplampen en ruitenwissers, voor multimedia en zelfs voor alle functies, want de middenconsole is een enorm scherm. Dit alles bemoeilijkt soms het dagelijks gebruik vanwege de ergonomie, maar het systeem reageert altijd perfect.
Bovenal biedt de Amerikaanse auto enorm veel ruimte, vooral achterin, waar je evenveel beenruimte hebt als in een Mercedes S-Klasse! En de Pure-uitvoering is nog comfortabeler dankzij een diepere vloer en een kleinere batterij dan in andere versies, wat de houding van passagiers op deze stoelen ten goede komt. Het laadvolume is gewoon enorm: 910 liter, verdeeld over de koffer van 627 liter en de frunk van 273 liter onder de motorkap.

Technische prestaties: Tussen vermogen en efficiëntie

Welke versies zijn er? De achterwielaangedreven Pure die we nu testen heeft al 442 pk. Maar het gamma wordt uitgebreid tot 660 (Touring), 880 (Grand Touring) en zelfs 1.251 pk voor de waanzinnige Sapphire, die eind dit jaar op de markt komt. De Pure biedt al meer dan genoeg om aan de verwachtingen van een berline van dit niveau te voldoen: hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Een bepaalde sensatie is dus zeker aanwezig en het algemene gevoel van de wagen is echt indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat dit de eerste wagen is van een nieuwe constructeur. De Lucid Air Pure RWD weet meer emotie te ontlokken dan een Tesla Model S, terwijl hij natuurlijk minder sportief is dan een Porsche Taycan.

Efficiëntie en autonomie: de ware krachttoer

Maar waar de Lucid Air echt beter presteert dan zijn rivalen, en zelfs dan de meeste elektrische modellen die momenteel op de markt zijn in alle segmenten, is de energie-efficiëntie. Onze huidige wagen heeft een WLTP-gemiddelde van… 13 kWh/100 km! In feite vonden we 16 kWh na 500 km autobahn (Duitse snelwegen waar hier en daar geen snelheidslimiet geldt), Alpenpassen en secundaire wegen. Dat is genoeg om 520 tot 550 km af te leggen tussen twee oplaadbeurten! En tot 747 km als je de WLTP-cyclus aanhoudt. Dat is moeilijk te overtreffen. De 88 kWh batterij kan ook supersnel worden opgeladen, tot 250 kW. Volgens Lucid is 20 minuten inpluggen genoeg om 400 km af te leggen. Langeafstandsrijders zullen dit waarderen!

Fleetrapport

Voor professionals die op zoek zijn naar een grote elektrische berline, is de Lucid Air duidelijk een optie om te overwegen. Ze zullen echter nog even geduld moeten hebben, want de Lucid komt pas eind dit jaar, of uiterlijk volgend jaar, op onze markt. De prijs is hier nog niet bekend, maar in Duitsland begint hij bij €70.248 exclusief btw.

TECHNISCHE INFORMATIE

Brandstof                                               Electriciteit

Vermogen                                               325 kW/442 pk

Maximale koppel.                                 550 Nm

Leeggewicht                                           2.070 kg

Koffervolume.                                        627 + 273 l

Autonomie                                             747 km

Gemiddeld verbruik                            13 – 13,7 kWh/100 km

Emissie van CO2                                  0 g/km

Maximale snelheid.                              200 km/u

Batterijcapaciteit                                  88 kWh

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels