Gepubliceerd op 15 July 2024 om 10h16
Door Damien Malvetti

Mobiliteit in Wallonië: alles wat zal veranderen met de nieuwe regering

Het is gebeurd: Wallonië heeft nu een regionale regering, samengesteld uit de twee partijen die de verkiezingen in het zuiden van het land wonnen, MR van Georges-Louis Bouchez en Les Engagés van Maxime Prévot. In recordtijd zijn de twee fracties erin geslaagd om een bestuursovereenkomst op te stellen die een reeks maatregelen bevat, waarvan sommige betrekking hebben op mobiliteit. Deze omvatten de invoering van een vignet en een toename van het aantal oplaadpunten.

Het ziet ernaar uit dat de nieuwe Waalse regering MR – Engagés de beloften van beide partijen in hun verkiezingsprogramma’s zal nakomen. Dat blijkt althans uit het regeerakkoord dat eind vorige week werd bereikt, amper een maand na de verkiezingen van 9 juni.

Een vignet dat iedereen kan betalen!

De overeenkomst voorziet ook in de invoering van een vignet voor het rijden op Waalse snelwegen. Dit zou niet alleen gelden voor buitenlandse voertuigen, maar ook voor alle Belgische voertuigen, inclusief die uit Wallonië. Het doel is om meer geld in te zamelen om te investeren in het onderhoud van de wegeninfrastructuur. Hoeveel zal het zijn? Hoe wordt het betaald? Er zijn nog geen details vrijgegeven, behalve dat de maatregel in werking moet treden aan het einde van de legislatuur, d.w.z. in 2028-2029. De twee partijen in de coalitie verzekeren ons echter dat dit geen extra belasting voor Waalse bestuurders zal zijn, aangezien er ook een hervorming van de verkeersbelasting gepland is. Het vignet zou dus zeker de wegenbelasting in Wallonië geheel of gedeeltelijk vervangen.

Voor Vlamingen en Brusselaars die in Wallonië rijden, zal het echter een bijkomende belasting zijn…

Het is ook niet bekend of bedrijfswagens anders behandeld zullen worden voor dit vignet.

Opgemerkt moet worden dat dit geen nieuw initiatief is, aangezien verschillende vorige meerderheden al geprobeerd hebben om een dergelijk vignet in te voeren, zonder daar ooit in te slagen.

Hervorming van de BIV

De belasting op inverkeerstelling (“La taxe de mise en circulation”, oftewel TMC) is net herzien in Wallonië, maar het moet gezegd worden dat de nieuwe versie niet unaniem is goedgekeurd. Deze belasting, die op 1 juli 2025 van kracht zou worden, zou vooral negatieve gevolgen hebben voor elektrische voertuigen vanwege hun zware gewicht. Een systeem dat indruist tegen de energietransitie. De nieuwe Waalse meerderheid wil dit exemplaar herzien om elektrische modellen niet langer te benadelen.

Deze nieuwe hervorming zou plaatsvinden voordat de vorige hervorming, bedacht door de aftredende Waalse regering, officieel van kracht wordt op 1 juli 2025.

Ontwikkeling van laadinfrastructuur

Het is geen geheim dat Wallonië een grote achterstand heeft op het vlak van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. MR en Les Engagés willen deze trend omkeren en het netwerk van oplaadpunten uitbreiden, vooral in meer landelijke gebieden. Het is ook een manier om de elektrificatie van het wagenpark te stimuleren.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels