Gepubliceerd op 26 August 2024 om 15h52
Door Nicolas Joannès

Fleet test Kia Sorento PHEV: Familietrekjes

Na vier jaar op de markt te zijn geweest, ondergaat de Kia Sorento nu een restyling, waarbij de laatste evolutie in Kia’s design wordt overgenomen. Voor ons de ideale mogelijkheid om een van de weinige zevenzits plug-in hybride SUV’s op de markt van dichtbij te bekijken.

 

Sinds zijn eerste verschijning in 2002 heeft de grote Zuid-Koreaanse SUV een lange weg afgelegd en nadert hij nu de premiumstatus. De vierde generatie Kia Sorento, die in 2020 werd geïntroduceerd, ondergaat nu een restyling om zijn design in lijn te brengen met de nieuwste modellen van het merk, zoals de EV9 en EV3, maar ook de Sportage en zelfs de kleine Picanto, die onlangs ook werd gerestyled.

Een frisse look

Praktisch gezien vertaalt dit zich in een ingrijpend herziene voorkant. Niet alleen prijkt het nieuwe Kia-logo nu op de motorkap en is de grille gemoderniseerd, maar bovenal zijn de koplampen volledig opnieuw ontworpen, met een verticale positie die wordt benadrukt door een horizontale LED-strip. Naast deze grote facelift aan de voorkant is ook het ontwerp van de flanken verstrakt, terwijl de achterkant een gladder uiterlijk heeft gekregen met diagonale LED-lampen.

Een ruim interieur

Binnenin heeft de Kia Sorento grote veranderingen ondergaan met een veel moderner dashboard. Het centrale 10-inch scherm omringd door knoppen is verdwenen. In plaats daarvan is er nu een groot 12,3-inch scherm dat is gelijkgeschakeld met het digitale instrumentenpaneel van hetzelfde formaat, met daarbovenop nieuwe bedieningselementen voor de airconditioning die nu aanraakgevoelig zijn. Gelukkig zijn de andere knoppen op de middenconsole nog steeds fysiek, waardoor ze gemakkelijker te bedienen zijn. De ruimte op de achterbank blijft royaal (behalve voor de middelste passagier), terwijl de immense bagageruimte meer dan 800 liter bedraagt in een configuratie met vijf zitplaatsen.

Een goed geplaatste batterij

Het is vrij zeldzaam op de markt, maar deze zevenpersoonsconfiguratie is niet onverenigbaar met de plug-in hybride aandrijflijn van de Sorento, dankzij de plaatsing van de batterij onder de vloer van het passagierscompartiment. Deze SUV met zeven zitplaatsen haalt een officieel brandstofverbruik van 1,6 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 38 g/km. Opgemerkt moet echter worden dat de batterijcapaciteit van 13,8 kWh ongewijzigd blijft met deze restyling, terwijl sommige concurrenten nu neigen naar meer dan 20 kWh. De officiële actieradius blijft 54 km.

In de praktijk was het mogelijk om in de buurt van de 50 km te komen zonder de benzinemotor te starten, wat voor sommige bestuurders nog steeds voldoende zal zijn. Met een lege batterij verbruikte de benzinemotor tijdens onze testrit ongeveer 8 liter/100 km, een gemiddeld verbruik. Op de weg bleek de Kia Sorento zeer comfortabel, terwijl het hem nooit ontbrak aan pit met zijn 252 pk en 350 Nm koppel.

Fleetrapport

Deze grote plug-in hybride SUV met zeven zitplaatsen is verkrijgbaar vanaf € 61.790 incl. btw en blijft overtuigen. De nieuwe Kia Sorento is ook verkrijgbaar met een hybride motor voor € 53.290 (incl. btw) en een dieselmotor vanaf € 54.590.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen , Fleettests

Gelijkaardige artikels