Gepubliceerd op 29 August 2024 om 16h05
Door Damien Malvetti

FOD Mobiliteit & Vervoer: het Belgische wagenpark onder de loep

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer heeft zopas de resultaten gepubliceerd van een grote studie over de auto-industrie en haar ontwikkeling in België. Er zijn enkele interessante cijfers en statistieken naar voren gekomen, met name wat betreft de veranderingen in voertuiggrootte en motoren, maar ook het verschil in TCO tussen bepaalde segmenten.

Steeds groter, steeds zwaarder

Ja, wagens worden steeds groter en zwaarder. Dit is niet verwonderlijk als je denkt aan elektrische voertuigen die groter moeten zijn om hun batterijen te kunnen herbergen, wat op zijn beurt betekent dat ze meer wegen op de weegschaal, maar dit is niets nieuws. Tussen 2012 en 2023 steeg de gemiddelde lengte van voertuigen in de Belgische vloot van 1,80m naar 1,83m.

Het gewicht steeg van gemiddeld 1.571 kg naar 1.605 kg, wat nog steeds een respectabel cijfer is als we rekening houden met de overschakeling naar nieuwe motoren, die de voertuigen aanzienlijk zwaarder maken.

Bye bye diesel!

Als we naar motoren kijken, is het duidelijk dat diesel de afgelopen jaren is gemeden. In 2010 was 62% van alle auto’s op de weg uitgerust met een dieselmotor, maar vorig jaar is dat aandeel gedaald tot 34%. Dit alles in het voordeel van benzine, dat is gestegen van 37% in 2010 naar 58% in 2023. Plug-in hybrides waren de 3e geprefereerde motor onder de Belgen begin 2023, met een aandeel van 5%, gevolgd door volledig elektrische voertuigen (3%). De andere aandrijflijnen delen het laatste procent.

Sinds 2018 hebben 100% elektrische voertuigen echter de sterkste groei gekend, met een stijging van het aantal voertuigen op onze wegen met 1.566% tussen 2018 en 2023, terwijl PHEV’s zich tevreden hebben gesteld met een stijging van 1.133% over dezelfde periode.

Deze overgang naar groenere motoren wordt grotendeels gedreven door bedrijven, want in 2023 is 86% van de PHEV’s en 83% van de 100% elektrische voertuigen geregistreerd op naam van een bedrijf.

CO2 in vrije val...

En dit alles heeft uiteraard een positieve impact op het gemiddelde CO2-niveau van het Belgische wagenpark. Van een gemiddelde van 129 g/km CO2 in 2012 – voor zowel privé- als bedrijfswagens – kelderde het vorig jaar naar 87 g/km voor bedrijfswagens en 117 g/km voor privéwagens. De fleetsector is dus grotendeels verantwoordelijk voor de daling van de gemiddelde uitstoot van ons wagenpark.

...en SUV's worden steeds populairder

Het zal niemand verbazen: het is het SUV-formaat dat de afgelopen jaren het meest aan populariteit heeft gewonnen bij het Belgische publiek. In feite is alleen het marktaandeel van SUV’s – alle formaten samen – tussen 2018 en 2023 gestegen, terwijl alle andere formaten zijn gedaald, met uitzondering van luxe berlines, die een (lichte) stijging hebben laten optekenen, onder de 10%.

Als gevolg daarvan is meer dan de helft van alle nieuwe wagens die vandaag geregistreerd worden een SUV.

Het belang van de TCO

De fleetsector weet het al: de TCO is essentieel voor het effectief inschatten van de totale kosten van een auto. En dit onderzoek bewijst dat eens te meer. De resultaten tonen aan dat hoe duurder een segment, hoe kleiner het verschil in TCO. Bij een stadswagen zal het verschil in TCO tussen een benzineversie en een volledig elektrische versie bijvoorbeeld groter zijn dan in het grote SUV D-segment. In het hogere segment (SUV E-F) is benzine zelfs goedkoper. En waarom is dat? Heel eenvoudig vanwege de brandstofkosten in vergelijking met de elektriciteitskosten.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels