Gepubliceerd op 10 September 2024 om 06h00
Door Jeroen Evens

Innovatie en groei bij het Belgische speed pedelec-merk Specter – een interview met CEO Maarten Baert

De wereld van speed pedelecs is in volle ontwikkeling, en een van de meest opvallende spelers op de markt is het Belgische bedrijf Specter. Met hun innovatieve aanpak en scherpe focus op design en prestaties, weten ze keer op keer indruk te maken. Onlangs haalde Specter 2 miljoen euro op om hun ambitieuze groeiplannen kracht bij te zetten. We spraken met Maarten Baert, de oprichter en CEO, over de toekomst van het bedrijf, nieuwe modellen en de internationale expansie van deze Belgische topper.

Bedankt om bij ons aan tafel te schuiven, Maarten. Specter heeft de afgelopen jaren flink wat wind in de zeilen gehad, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Van grensverleggende technologie tot indrukwekkende internationale ambities, jullie lijken elke keer weer een tandje bij te schakelen. We zijn enorm benieuwd naar wat er allemaal op de planning staat, de drijfveren achter jullie groei, en natuurlijk de rol die de nieuwe investeerders spelen. Laten we meteen duiken in het verhaal achter Specter en jullie toekomstplannen!

Link2fleet: Specter heeft onlangs 2 miljoen euro aan nieuw kapitaal opgehaald, een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Wat waren de belangrijkste redenen of drijfveren achter deze financieringsronde? Op welke specifieke manieren zal dit extra kapitaal helpen om de groei van Specter te versnellen, zowel op het gebied van productontwikkeling als internationale uitbreiding?

Maarten Baert (CEO Specter): “We gaan het geld voor twee dingen gebruiken, in de eerste plaats voor internationale uitbreiding van ons netwerk van verdelers. Daarvoor denken we in de eerste plaats aan Europa maar ook aan Noord-Amerika. Anderzijds gaan we ook nieuwe producten ontwikkelen om het aanbod te verbreden.”

L2F: Laten we het eerst even hebben over die marktuitbreiding. Specter wil naar nieuwe markten, zoals de VS. Welke strategieën worden hiervoor overwogen? En zijn er specifieke uitdagingen die jullie verwachten tegen te komen, vooral gezien het nichekarakter van de speed pedelec?

M.B.: “We blijven bij onze strategie om met verdelers/retailers te werken. Voor een product als het onze lijkt dat de enige haalbare manier. Een klant wil testen, er is ook service nodig, …  Zonder sterke partners is dit onmogelijk. “

L2F: Wat betreft de nieuwe investeerders, hoe kwam de samenwerking met Fundracer Capital tot stand? En wat betekent hun expertise voor de verdere groei van Specter? En in hoeverre zullen ervaren experts uit de micromobility- en fietsenbranche, zoals René Wiertz en Andy Ording, bijdragen aan die groei?

M.B.: “Naast kapitaal brengt Fundracer uiteraard een wereld van ervaring met zich mee. Ze hebben gezamenlijk 50 jaar ervaring als ondernemer in de fietsenbranche. Al die contacten van productie tot verdelers zitten vanaf nu ook in onze adresboek en die zullen vooral de groei versnellen. Daarnaast hebben zowel René (3T), Gerard (Cervélo) en Andy (Zipp Wheels) bewezen dat je de juiste visie hebben over de markt en de toekomst van de fietsindustrie.”

© De Specter 1.

L2F: Er komen nieuwe Specter-modellen aan. Kun je ons een idee geven van welke verbeteringen eraan komen en welke aspecten nu extra aandacht krijgen? Daarnaast is er de nieuwe Specter 1S, die speciaal ontworpen is voor meer rijcomfort. Hoe maakt dit model het rijden aangenamer voor gebruikers met een kleiner gestalte?

M.B.: “Het volgende model zal een Specter 2 zijn, die vooral meer in het midden van het segment van de speed pedelecs zal zitten. Uiteraard zijn we met veel andere innovaties en nieuwigheden bezig, die we nu nog niet kunnen delen. De 1S heeft een kleinere geometrie en nieuw stuur waardoor de rijder meer rechtop zit, wat bijdraagt aan het comfort.”

L2F: Laten we ook de mobiliteit in bredere zin bespreken. Hoe ziet u de rol van speed pedelecs in de stedelijke mobiliteit, en hoe sluit Specter hierop aan? En, specifiek voor bedrijven, hoe kunnen zij hun vlootbeheer efficiënter maken door in te zetten op speed pedelecs?

M.B.: “Het grote voordeel van een speed pedelec is dat de actieradius, met andere woorden de afstand die realistisch gezien met een fiets kan worden gedaan, veel groter wordt. 25-35 km voor een enkele rit is helemaal niet uitzonderlijk. Dat zijn mensen die vroeger waarschijnlijk niet met de fiets naar het werk zouden rijden. Een speed pedelec is ook een heel energie- (en dus kost-) efficiënte manier om iets te vervoeren. De kost per km is tot 50 keer lager dan die van een (elektrische) auto.”

 

 

L2F: Als we het hebben over innovatie en technologie kunnen we stellen dat koolstofvezel (carbon) een belangrijk onderdeel is van jullie fietsen. Wat maakt dit materiaal zo essentieel voor de prestaties van de Specter-modellen? Zijn er verdere innovaties die  we mogen verwachten?

M.B.: “Wij gebruiken carbon om twee redenen, in de eerste plaats om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Door de grote batterijen en motoren die in speed pedelecs zitten swingt het gewicht vaak de pan uit, dus overal waar we gewicht kunnen besparen doen we dat. Anderzijds hebben we in carbon ook vormvrijheid, waardoor we qua design veel vrijer zijn, zowel op vlak van aerodynamica als op esthetisch vlak.”

L2F: Laten we tot slot even kijken naar de toekomst. Zijn er plannen om de actieradius van toekomstige modellen verder uit te breiden? Zijn er concrete stappen gepland om de productie of de gebruikte materialen nog milieuvriendelijker te maken?

M.B.: “De actieradius uitbreiden staat zeker op het programma, maar ook niet oneindig. In tegenstelling tot een auto zal iemand zelden meer dan 4u op 1 dag op een fiets gaan zitten. Het is altijd een afweging tussen actieradius en gewicht. Natuurlijk worden de batterijen ook nog beter en zijn er zaken zoals Solid State batterijen die een fundamentele impact kunnen hebben op het gewicht en de actieradius.”

L2F: Bedankt voor je tijd, en erg veel succes met de verdere uitbouw van Specter, Maarten!

M.B.: “Met veel plezier!”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels