Gepubliceerd op 12 September 2024 om 17h18
Door Jeroen Evens

Een kwart van de Europeanen voelt zich onveilig in het verkeer: welke steden scoren het slechtst?

Uit de Urban Road Safety Index van Cyclomedia blijkt dat ondanks dat zeven op de tien Europeanen zich veilig voelt in het verkeer, grote verschillen bestaan tussen Europese steden. Steden als Athene, Rome en Milaan scoren het laagst op verkeersveiligheid. In veel Europese steden pleiten inwoners voor strengere regels om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals nultolerantie voor verkeersovertredingen.

Uit de Urban Road Safety Index van Cyclomedia, uitgevoerd onder 11.982 respondenten in 39 Europese steden, blijkt dat hoewel 73% van de Europeanen zich veilig voelt in het verkeer, sommige steden bijzonder slecht scoren. Athene voert de lijst van minst veilige steden aan met slechts 32% van de inwoners die zich veilig voelt. Ook Rome (40%) en Milaan (46%) zitten in de onderste regionen.

Mannen voelen zich veiliger in het verkeer dan vrouwen

Er blijkt een duidelijk verschil te zijn tussen mannen en vrouwen als het gaat om hun veiligheidsgevoel in het verkeer. Mannen (76%) voelen zich beduidend veiliger dan vrouwen (70%). Hoewel België gemiddeld scoort, raadt bijna de helft van de Brusselaars (46%) hun stad af vanwege de verkeersveiligheid.

Wegenkwaliteit blijft een probleem in veel steden

Meer dan de helft van de Europeanen (51%) vindt dat de kwaliteit van de wegen in hun stad gevaarlijke situaties veroorzaakt. Vooral in steden als Rome (82%), Athene (81%) en Milaan (67%) wijzen inwoners op het slechte wegdek als oorzaak van onveilige verkeerssituaties. Ook in België is de wegenkwaliteit een heikel punt, vooral in Brussel en Namen, waar respectievelijk 63% en 64% van de inwoners de wegen als onveilig beschouwen.

Pleidooi voor nultolerantie en betere infrastructuur

Een aanzienlijke meerderheid van de Europeanen (83%) pleit voor een nultolerantiebeleid om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast vinden veel respondenten dat er meer gedaan moet worden om de veiligheid op de weg te bevorderen, zoals het verbeteren van fietspaden, scheidingen tussen verschillende type wegen en duidelijkere kruispunten. Vooral in steden als Amsterdam en Brussel wordt gepleit voor betere wegmarkeringen en infrastructuurverbeteringen.

Volgens Bart Verbeeck, sales director bij Cyclomedia, is een datagedreven aanpak noodzakelijk om de verkeersveiligheid in steden te verbeteren:

“Burgers, overheden, kennisinstellingen en bedrijven moeten samen zoeken naar de juiste combinatie van innovatieve oplossingen en ecosystemen om een meer datagedreven beleid te kunnen voeren en handhaven.” 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels