Gepubliceerd op 16 September 2024 om 07h36
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Hoe mobiliteit evolueert, volgens D’Ieteren

Net als in 2021 en 2023 heeft D’Ieteren zijn grote mobiliteitsstudie “Polaris” opnieuw gelanceerd. Hoe evolueren de trends? Wat zijn de gewoonten van de consumenten, vooral in de professionele sector, en hoe zal de toekomst eruit zien? We hebben de interessantste bevindingen geselecteerd.

Om zo goed mogelijk in te spelen op de huidige en toekomstige vraag, ondervroegen D’Ieteren en het Profacts onderzoeksinstituut 1.004 Belgen over mobiliteitskwesties.

De fiets wint aan populariteit

Over het algemeen laat een analyse van de enquêteresultaten een groeiende interesse in fietsen als alternatief voor de auto zien. Dit is in lijn met andere onderzoeken waarover we al hebben bericht, zoals deze bevraging van Acerta. 36% van de fietsgebruikers is zelfs bereid te betalen voor bewaakte stalling. Bijna de helft van de bedrijven biedt fietsleasing aan, maar slechts 7% van de werknemers maakt hier daadwerkelijk gebruik van, hoewel 19% van plan is dit in de toekomst te doen.

Gebruik van gedeelde mobiliteitsvormen blijft laag

80% van de fleet/mobility managers staat positief tegenover het mobiliteitsbudget. Wat betreft andere mobiliteitsvormen dan de privéwagen, maken de Belgen zeer weinig gebruik van gedeelde mobiliteit: slechts 18% van de Belgen heeft ooit gebruik gemaakt van een gedeeld vervoermiddel, dat populairder is bij jongeren en vooral in de steden.

De auto, nog steeds aan de top

In de hele Polaris 2024-studie zien we dat de auto erg populair blijft. 88% van de Belgische gezinnen heeft er minstens één. In het mobiliteitspakket dat werkgevers aanbieden, blijft de interesse voor een bedrijfswagen het grootst: 84% van de respondenten wil een wagen opnemen in hun mobiliteitsbudget, waarvan 49% zonder gebruik te maken van alternatieven! De interesse in een auto is groter in Wallonië dan in Vlaanderen (55% vs 47%), op het platteland dan in de stad (55% vs 44%) en ook bij 55-plussers. De leeftijdsgroep 18-34 jaar staat het meest open voor alternatieven.

Interesse in EV’s neemt niet toe

Jongeren staan ook het meest open voor elektrische voertuigen (EV’s); maar naarmate de leeftijd toeneemt, neemt deze interesse af. En terwijl, meer in het algemeen, 39% van de ondervraagden een goede waardering geeft aan elektrische auto’s, blijft 70% de auto met verbrandingsmotor positief beoordelen. Dit is misschien wel het element dat het vaakst naar voren komt in deze Polaris 2024-enquête: een hoge dunk van voertuigen met verbrandingsmotoren. Niet voor niets stellen autofabrikanten (Volvo en anderen) hun elektrische ambities uit, nu de verkoop in Europa instort.

Angst voor autonome taxi’s en onbekende CO2-voetafdruk

Nog twee cijfers om mee af te sluiten: 59% van de respondenten is niet klaar voor autonome taxi’s en 4 op de 10 fleet/mobility managers hebben geen zicht op de CO2-impact van hun bedrijf. Dit laatste punt wordt echter een belangrijk thema binnen bedrijven en op link2fleet.be, maar ook tijdens onze evenementen, zullen we het er meer en meer met u over hebben.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels