Gepubliceerd op 20 September 2024 om 13h30
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Een op de vijf Belgische consumenten overweegt een auto-abonnement

Bijna een op de vijf Belgische consumenten overweegt een auto-abonnement, blijkt uit een nieuw onderzoek. Drie hoofdfactoren drijven de interesse: gemakkelijke budgetbeheersing, eenvoudige administratie en flexibiliteit.

18 procent van de Belgische consumenten geeft aan geïnteresseerd te zijn in auto-abonnementen in plaats van het bezit van een auto, volgens een nieuw onderzoek van Deloitte uit 2024. Voor 42 procent is de interesse ingegeven door de wens om beter controle te hebben over de uitgaven met een vaste maandelijkse prijs die alle kosten dekt. Eenzelfde percentage waardeert de eenvoudige administratie van de auto, terwijl 32 procent de flexibiliteit waardeert van niet gebonden te zijn aan lange contracten.

David Bailey, hoogleraar bedrijfseconomie aan de Birmingham Business School en een internationaal vooraanstaande deskundige op het gebied van de auto-industrie, benadrukt het toenemende belang van auto-abonnementsdiensten voor consumenten.

Auto-abonnementsdiensten winnen aan populariteit in Europa, vooral onder jongere bestuurders. Ze bieden bestuurders meer flexibiliteit en keuze. Voor jongere kopers in grote Europese steden kunnen de kosten van volledig eigendom onbetaalbaar zijn, vooral als je de verzekering meerekent. Met een auto-abonnement kun je in je ‘eigen’ auto rijden, zonder alle rompslomp van volledig eigendom. Het past binnen de ‘Mobility-as-a-Service’-beweging die aan het groeien is, zegt David Bailey.

Belgische dealerbedrijven zien mogelijkheden in auto-abonnementen

Jesper Hill-Kjærsgaard, CEO van de auto-abonnementsdienst :Dribe, ziet een toenemende interesse bij Belgische  dealerbedrijven om auto-abonnementen in hun bedrijfsmodel te implementeren.

We worden vaak benaderd door autodealers, vooral uit grotere stedelijke gebieden, die bang zijn marktaandeel te verliezen als ze zich niet aanpassen aan de groeiende vraag naar auto-abonnementen, aldus Jesper Hill-Kjærsgaard.

De bedrijven zien nieuwe mogelijkheden in een plug-and-play-oplossing waarmee een abonnementsdienst zonder grote investeringen kan worden geïmplementeerd. Geautomatiseerde processen en eenvoudig beheer via een gestroomlijnde digitale oplossing verminderen de behoefte aan handmatig werk.

 

David Bailey legt uit dat de interesse van autodealers een natuurlijk gevolg van de marktvraag is.

Het verbaast mij niet dat er veel interesse is voor franchise-achtige constructies van auto-abonnementsdiensten zoals :Dribe. Dergelijke diensten zijn een gat in de markt voor wagenparkbeheerders. In heel Europa biedt de markt de ruimte om in de toekomst aanzienlijk te groeien, zegt David Bailey.

Autodealers zullen de EV-opties uitbreiden

Volgens David Bailey houdt de groeiende belangstelling van autodealers voor auto-abonnementen ook verband met de nieuwe mogelijkheden die abonnementsdiensten voor elektrische auto’s bieden.

Auto-abonnementsdiensten zoals :Dribe bieden de consument de mogelijkheid om met een laag risico voor het eerst een elektrische auto te gebruiken. Dit is volgens mij de sleutel tot een bredere acceptatie van elektrische auto’s, zegt David Bailey.

Dat is ook de ervaring bij :Dribe.

De hogere aanschafkosten van elektrische auto’s als gevolg van dure batterijen en geavanceerde technologie kunnen een drempel vormen voor consumenten. Met auto-abonnementen met korte looptijd kun je een elektrische auto uitproberen voordat je er een koopt. Daarmee voldoen ze aan de vraag van de consument, aldus Jesper Hill-Kjærsgaard, CEO van :Dribe.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels