18 procent van de Belgische consumenten geeft aan geïnteresseerd te zijn in auto-abonnementen in plaats van het bezit van een auto, volgens een nieuw onderzoek van Deloitte uit 2024. Voor 42 procent is de interesse ingegeven door de wens om beter controle te hebben over de uitgaven met een vaste maandelijkse prijs die alle kosten dekt. Eenzelfde percentage waardeert de eenvoudige administratie van de auto, terwijl 32 procent de flexibiliteit waardeert van niet gebonden te zijn aan lange contracten.
David Bailey, hoogleraar bedrijfseconomie aan de Birmingham Business School en een internationaal vooraanstaande deskundige op het gebied van de auto-industrie, benadrukt het toenemende belang van auto-abonnementsdiensten voor consumenten.
– Auto-abonnementsdiensten winnen aan populariteit in Europa, vooral onder jongere bestuurders. Ze bieden bestuurders meer flexibiliteit en keuze. Voor jongere kopers in grote Europese steden kunnen de kosten van volledig eigendom onbetaalbaar zijn, vooral als je de verzekering meerekent. Met een auto-abonnement kun je in je ‘eigen’ auto rijden, zonder alle rompslomp van volledig eigendom. Het past binnen de ‘Mobility-as-a-Service’-beweging die aan het groeien is, zegt David Bailey.