Gepubliceerd op 2 October 2024 om 06h00
Door Jeroen Evens

“Transparante tarieven en betrouwbaarheid zijn essentieel voor de groei van elektrische voertuigen”

De transitie naar elektrische mobiliteit is in volle gang, en bedrijven als Driveco spelen daarin een sleutelrol. In de marge van de beurs Transport & Logistics spraken we met Victor de Vilmorin, de Country Manager van Driveco Belgium. Driveco is een van de grootste aanbieders van laadstations voor elektrische voertuigen in Europa en heeft ambitieuze plannen om zijn netwerk de komende jaren aanzienlijk uit te breiden. Met meer dan 10.000 laadpunten en nog duizenden in aanbouw, positioneert het bedrijf zich als een drijvende kracht achter de duurzame mobiliteit van morgen.

Link2fleet: Dag mr. De Vilmorin, voor onze lezers die nog niet bekend zijn met de activiteiten van Driveco: Wat maakt het bedrijf uniek binnen de sector van elektrische mobiliteit?

– Victor de Vilmorin (Country Manager, Driveco Belgium):Driveco maakt elektrische mobiliteit toegankelijk voor iedereen, met een betrouwbaar netwerk en gebruik van hernieuwbare energie. Het heeft 10.000 oplaadpunten, vooral in Frankrijk, die sinds de oprichting 180 miljoen kilometer hebben opgeladen, goed voor 35.000 ton vermeden CO2 en 30 miljoen kWh elektriciteit. Driveco onderscheidt zich in België door een lokale aanpak met een operationeel team, technische betrouwbaarheid met 99% beschikbaarheid en een lange termijnvisie ondersteund door een investeerder die 250 miljoen euro heeft ingebracht.”

 

L2F: DRIVECO heeft al duizenden laadpunten operationeel in België en Europa. Welke uitdagingen en kansen ziet u bij de verdere uitbreiding van het netwerk in België?

– VDV: “Driveco heeft 80 laadpunten in België en ziet de volwassen markt als een kans. Het unieke aan België is dat 80% van de elektrische auto’s bedrijfswagens zijn, wat zorgt voor hoge standaarden en een mobieler gedrag bij bestuurders. Grote uitdagingen zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en het installeren van transformatoren bij partners.”

 

L2F: De logistieke sector lijkt een cruciale partner te zijn in de transitie naar elektrische mobiliteit. Wat voor soort maatwerkoplossingen biedt u logistieke bedrijven, en hoe verloopt de integratie van laadinfrastructuur in hun dagelijkse activiteiten?

– VDV: “Bij Driveco zien we logistiek als een belangrijke partner in de overgang naar elektrische mobiliteit. We bieden laadoplossingen op maat die voldoen aan de specifieke behoeften van logistieke bedrijven, zowel ter plaatse als via ons openbaar netwerk, dat alles bedient van lichte voertuigen tot zware vrachtwagens. Onze slimme laadinfrastructuur zorgt voor efficiënt energiegebruik en minimaliseert de impact op elektrische systemen. We werken ook samen met voertuigfabrikanten zoals MAN om een naadloze integratie van onze oplossingen met de nieuwste elektrische wagenparken te garanderen, zodat de activiteiten zowel op de depots als op de weg soepel verlopen.”

 

L2F: Elektrische voertuigen worden steeds aantrekkelijker voor de logistieke sector, maar de overstap vraagt aanzienlijke investeringen. Wat zijn de belangrijkste voordelen, zowel financieel als operationeel, die deze bedrijven kunnen verwachten door nu al in te zetten op elektrische mobiliteit?

– VDV: “Hoewel de overstap naar elektrische mobiliteit een investering vooraf vereist, zijn de voordelen op lange termijn duidelijk. Logistieke bedrijven kunnen rekenen op lagere total cost of ownership (TCO) door lagere brandstof- en onderhoudskosten en financiële steun van de overheid. Bovendien stellen onze slimme laadoplossingen bedrijven in staat om het energieverbruik te optimaliseren en de operationele kosten te minimaliseren. Naast de financiële voordelen profiteren bedrijven van een beter merkimago, naleving van milieuregelgeving en een concurrentievoordeel op het gebied van duurzame logistiek.”

L2F: Driveco heeft ambitieuze plannen om tegen 2030 zijn netwerk uit te breiden naar zeven Europese landen. Wat zijn de belangrijkste strategische doelstellingen voor de Belgische markt?

– VDV: “Driveco heeft onlangs drie nieuwe kantoren geopend in België, Spanje en Italië. Ook Portugal, Nederland en Luxemburg zullen door Driveco worden bediend. In België heeft Driveco al 80 laadpunten operationeel op 15 locaties. Het bedrijf breidt nu zijn aanwezigheid uit via nieuwe strategische partnerschappen met verschillende Belgische bedrijven. Zo krijgt SIXT een nieuw laadstation en Ixina een ultrasnel station met vier laadpunten van 200 kW.”

 

L2F: Welke innovaties of technologieën ziet u als de belangrijkste katalysatoren voor de verdere ontwikkeling van laadinfrastructuur in de komende jaren?

– VDV: “Belangrijke innovaties voor laadinfrastructuur zijn energievoorspelling en datagestuurde oplossingen. Energievoorspelling optimaliseert energiedistributie en vermindert druk op het elektriciteitsnet, terwijl datagestuurde oplossingen zorgen voor betere monitoring, onderhoud en dynamische prijzen. Deze technologieën verbeteren de efficiëntie, betrouwbaarheid en schaalbaarheid van het netwerk, iets waar Driveco actief aan werkt.”

 

L2F: Elektrische mobiliteit groeit snel, maar er blijven uitdagingen zoals laadinfrastructuur, batterijtechnologie en regelgeving. Hoe verwacht u dat de markt zich de komende jaren zal ontwikkelen?

– VDV: “We hebben net een grote studie gepubliceerd over de verbeelding versus de realiteit van bestuurders van elektrische voertuigen. We hebben drie belangrijke conclusies getrokken en concrete acties ondernomen die we moeten implementeren: Ten eerste moeten we onze inspanningen op het gebied van educatie opvoeren. Het is onze plicht om zowel beginners als experts te informeren en te begeleiden. Ten tweede door onze inspanningen te verdubbelen om gebruikers gerust te stellen over de betrouwbaarheid van onze oplaadstations. Tot slot, door duidelijke, uniforme tarieven aan te bieden. Transparante tarieven zijn essentieel om vertrouwen op te bouwen en iedereen in staat te stellen zijn mobiliteitskosten onder controle te houden. Het is onze plicht, als spelers in de sector, om ons luid en duidelijk uit te spreken ten gunste van elektrische voertuigen en er alles aan te doen, ook in samenwerking met de overheid, om iedereen te ondersteunen bij deze overgang.“

 

L2F: Heel erg bedankt voor uw tijd, en we wensen u nog heel veel succes bij de verdere uitrol van uw activiteiten in ons land.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels