Link2fleet: Dag mr. De Vilmorin, voor onze lezers die nog niet bekend zijn met de activiteiten van Driveco: Wat maakt het bedrijf uniek binnen de sector van elektrische mobiliteit?
– Victor de Vilmorin (Country Manager, Driveco Belgium): “Driveco maakt elektrische mobiliteit toegankelijk voor iedereen, met een betrouwbaar netwerk en gebruik van hernieuwbare energie. Het heeft 10.000 oplaadpunten, vooral in Frankrijk, die sinds de oprichting 180 miljoen kilometer hebben opgeladen, goed voor 35.000 ton vermeden CO2 en 30 miljoen kWh elektriciteit. Driveco onderscheidt zich in België door een lokale aanpak met een operationeel team, technische betrouwbaarheid met 99% beschikbaarheid en een lange termijnvisie ondersteund door een investeerder die 250 miljoen euro heeft ingebracht.”
L2F: DRIVECO heeft al duizenden laadpunten operationeel in België en Europa. Welke uitdagingen en kansen ziet u bij de verdere uitbreiding van het netwerk in België?
– VDV: “Driveco heeft 80 laadpunten in België en ziet de volwassen markt als een kans. Het unieke aan België is dat 80% van de elektrische auto’s bedrijfswagens zijn, wat zorgt voor hoge standaarden en een mobieler gedrag bij bestuurders. Grote uitdagingen zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en het installeren van transformatoren bij partners.”
L2F: De logistieke sector lijkt een cruciale partner te zijn in de transitie naar elektrische mobiliteit. Wat voor soort maatwerkoplossingen biedt u logistieke bedrijven, en hoe verloopt de integratie van laadinfrastructuur in hun dagelijkse activiteiten?
– VDV: “Bij Driveco zien we logistiek als een belangrijke partner in de overgang naar elektrische mobiliteit. We bieden laadoplossingen op maat die voldoen aan de specifieke behoeften van logistieke bedrijven, zowel ter plaatse als via ons openbaar netwerk, dat alles bedient van lichte voertuigen tot zware vrachtwagens. Onze slimme laadinfrastructuur zorgt voor efficiënt energiegebruik en minimaliseert de impact op elektrische systemen. We werken ook samen met voertuigfabrikanten zoals MAN om een naadloze integratie van onze oplossingen met de nieuwste elektrische wagenparken te garanderen, zodat de activiteiten zowel op de depots als op de weg soepel verlopen.”
L2F: Elektrische voertuigen worden steeds aantrekkelijker voor de logistieke sector, maar de overstap vraagt aanzienlijke investeringen. Wat zijn de belangrijkste voordelen, zowel financieel als operationeel, die deze bedrijven kunnen verwachten door nu al in te zetten op elektrische mobiliteit?
– VDV: “Hoewel de overstap naar elektrische mobiliteit een investering vooraf vereist, zijn de voordelen op lange termijn duidelijk. Logistieke bedrijven kunnen rekenen op lagere total cost of ownership (TCO) door lagere brandstof- en onderhoudskosten en financiële steun van de overheid. Bovendien stellen onze slimme laadoplossingen bedrijven in staat om het energieverbruik te optimaliseren en de operationele kosten te minimaliseren. Naast de financiële voordelen profiteren bedrijven van een beter merkimago, naleving van milieuregelgeving en een concurrentievoordeel op het gebied van duurzame logistiek.”