Gepubliceerd op 30 September 2024 om 16h23
Door Maxime Pasture

link2fleet awards 2024: de jury heeft beslist!

Op donderdag 26 september kwam de jury van de link2fleet awards bijeen om naar de 8 kandidaten voor 2024 te luisteren. Wat zijn hun sterke punten? En wat zien zij als de huidige uitdagingen voor de sector? Een samenvatting van een dag vol divers en gevarieerd mobiliteitsbeleid!

De 18 leden van de jury van de link2fleet awards 2024 kwamen op 26 september samen in de Officenter-vestiging in Leuven. Ze zijn allemaal specialisten in de vlootsector, vlootbeheerders, zelfstandig of in dienst van uiteenlopende bedrijven.

De 8 kandidaten voor de awards “Safety project”, “Sustainable project”, “Mobility project” en “Fleet & mobility owner” konden zich één voor één voorstellen om hun project gedurende 45 minuten te verdedigen.

PwC, Alix Truyens

Bij PwC zet Alix Truyens, fleet/mobility manager, in op data: “Het PwC mobility plan is gebaseerd op het principe ‘meten is weten’. Elk nieuw initiatief, elke verandering wordt gestaafd met data, om na gaan wat de benefits zijn. Financieel, maar ook operationeel, en in fine ook voor de eindgebruiker.”

Net als zijn collega’s benadrukt hij de complexiteit van onze sector: “De grootste uitdagingen in de fleet vandaag de dag zijn de volatiliteit en het ecosysteem dat almaar complexer wordt. De mobiliteit verandert, en de multimodaliteit ook. We moeten samen zoeken naar oplossingen en een visie.”

Maniet Luxus, Laetitia Van Calsteren

Laetitia Van Calsteren, directieassistent en mobiliteitsmanager bij Maniet Luxus, werkt hard aan de ontwikkeling van autodelen in de regio Nijvel. “We merkten dat de verplaatsingen van onze werknemers de op één na grootste bron van vervuiling was binnen ons bedrijf. Daarom kwamen we op het idee van autodelen, dat we ontwikkelen voor heel de industriezone van Nijvel, om zoveel mogelijk carpoolers te krijgen.” Door een carpoolgemeenschap te creëren die niet alleen haar bedrijf aanbelangt, benadrukt Laetitia Van Calsteren de nood aan veelzijdigheid in onze sector: “De grootste uitdaging in onze sector vandaag is veelzijdigheid. Fleet/mobility managers moeten zichzelf in steeds meer domeinen opleiden, omdat mobiliteit enorm aan het veranderen is.”

SGS, Bram Glorieux

De afgelopen twee jaar heeft Bram Glorieux, wagenparkbeheerder bij SGS, achter de schermen hard gewerkt om de bestuurders van zijn bedrijf aantrekkelijkere bestelopties te bieden en het wagenpark milieuvriendelijker te maken. Voor woon-werkverkeer heeft SGS ook fietsleaseprogramma’s opgezet om de uitstoot van woon-werkverplaatsingen in zeer korte tijd drastisch te verminderen.

Deze verschuiving naar groenere mobiliteit heeft een aantal moeilijkheden aan het licht gebracht, vooral met betrekking tot opladen: ” De fiscaliteit die voortdurend verandert, is voor mij de grootste uitdaging. Daarnaast brengen de vele vragen over laadinfrastructuur en laadpassen heel wat extra workload met zich mee.”

Engie, Allesandra Ariu & Jochen De Backer

Allesandra Ariu en Jochen De Backer, de vlootbeheerders van Engie, gaan akkoord met Bram Glorieux als het gaat om belastingen en opladen: “Voor ons zijn alles wat te maken heeft met oplaadpunten en fiscaliteit de grootste uitdagingen. We zouden ook de onzekerheid kunnen vermelden, want op politiek en fiscaal gebied verandert alles heel vaak. Ook op de markt, met nieuwe oplossingen die erg snel komen. Maar we moeten vooruit, want niets doen is achteruitgang.”

Engie was in 2020 een van de eerste die met succes het mobiliteitsbudget implementeerde. En vandaag gaat het bedrijf nog een stap verder door een grote inspanning te leveren om een mobiliteitsoplossing op maat van elke werknemer aan te bieden, ondanks de grote verscheidenheid aan profielen: “We versnellen de vergroening van onze vloot door een hele reeks maatregelen te nemen, afhankelijk van de verschillende profielen, om al onze werknemers tevreden te stellen”, zoals Allesandra Ariu uitlegde bij de verdediging van haar project.

Groupe Laiterie des Ardennes, Thierry Lacourt

In zijn 4 jaar als wagenparkbeheerder bij Laiterie des Ardennes heeft Thierry Lacourt de strategie van het wagenpark van het bedrijf volledig herzien. In het bijzonder heeft hij de energietransitie geïntroduceerd, met alleen nog de mogelijkheid om 100% elektrische bedrijfswagens te bestellen. Thierry Lacourt bestudeert momenteel de mogelijkheid om een mobiliteitsbudget in te voeren, ondanks twee vestigingen in gebieden met zeer slechte verbindingen met het openbaar vervoer: “Zachte mobiliteit is nog altijd problematisch. De dienstregelingen van het openbaar vervoer zijn niet altijd goed doordacht en in sommige gebieden is er weinig aanbod. Dat is een punt dat verbeterd moet worden.”

Corilus, Cindy Van Parijs, Els Devoldere & Peter Halvoet

De afgelopen twee jaar is de vlootafdeling van Corilus bezig geweest met een volledige transformatie om het wagenpark groener te maken, zoals Cindy Van Parijs, Compensation & Benefits Leads bij Corilus, uitlegt: “Wij komen van een 100% dieselwagenpark, dus het plan om naar een volledig elektrische vloot te gaan, betekende voor ons een hele verandering. Wij zijn een softwarebedrijf in de gezondheidszorg, dus het is voor ons ook wel belangrijk om mee in het groene verhaal te stappen.” Voor de fleet/mobility managers van Corilus is de grootste uitdaging trouwens ” ons personeel tevreden houden en tegelijk in te zetten op groene mobiliteit”.

Mediahuis, Sandra Eemans

Sandra Eemans, Mobility Officer bij Mediahuis, won in 2017 de fleet owner of the year award. Sindsdien heeft ze haar wagenparkbeheer enorm ontwikkeld om gelijke tred te houden met de markt, de fiscaliteit en de mobiliteitsbehoeften van haar medewerkers, en vooral om het nog efficiënter te maken.

Voor haar bestaat de toekomst uit gegevens die op de best mogelijke manier moeten worden verzameld: “De grootste uitdaging is nu het monitoren en benutten van de massa data die beschikbaar is uit de wagen, de laadpaal en de laadpassen om de kosten te kunnen beheersen en de veiligheid te kunnen verbeteren”.

Pluxee Group, Geert De Volder

Bij Pluxee heeft mobility manager Geert De Volder het federale mobiliteitsbudget ingevoerd. Bovendien moeten werknemers nog slechts minstens 1 dag per week naar kantoor komen, wat de verplaatsingen sterk vermindert. De voorbije maanden daalde het aantal afgelegde kilometers zelfs met gemiddeld 350 km/maand per gebruiker van een bedrijfswagen!

Net als bijna alle genomineerden zou het voor Geert De Volder een grote eer zijn als hij een link2fleet award zou ontvangen, maar nog veel meer dan dat: “Het winnen van een award zou voor ons een accelerator zijn om het mobiliteitsbeleid zoals we het vandaag hebben, verder te gaan uitdiepen. Het zou ook leuk zijn als mensen onze case zouden kunnen reproduceren en zelf ook meer mensen in die alternatieve mobiliteit te krijgen.”

 

De spanning zal nog enkele weken aanhouden. De winnaars worden bekendgemaakt op het link2fleet forum & awards op 24 oktober.

 

Nog niet ingeschreven om de link2fleet forum & awards 2024 bij te wonen? Klik op de afbeelding om u in te schrijven:

Le jury des link2fleet awards 2024.
Le jury des link2fleet awards 2024.
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events