Gepubliceerd op 4 October 2024 om 13h54
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Test LCV-gamma Toyota: een volledig gamma, ook 100% elektrisch

Dankzij zijn samenwerking met Stellantis heeft Toyota zijn gamma bedrijfsvoertuigen kunnen ontwikkelen en heeft het nu een model in elk marktsegment. Ze zijn ook allemaal verkrijgbaar in een 100% elektrische variant, die wij konden testen.

Toyota maakt geen geheim van zijn ambities om een belangrijke speler te worden op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen. Het merk had in 2018 een marktaandeel van net geen 2% in België, maar hoopt tegen 2025 naar 5% te klimmen. Om dit te bereiken, bouwt het aan een uitgebreid gamma modellen om aan de behoeften van alle professionals te voldoen.

Naast de ‘kleine’ ProAce City en de middelgrote ProAce biedt Toyota nu ook een grote ProAce Max aan. De keuze om een grote LCV toe te voegen is niet onbelangrijk, aangezien dit segment alleen al 36% van de LCV-verkoop in België vertegenwoordigt en daarmee het belangrijkste is over de eerste 7 maanden van 2024, vóór de middelgrote (29%) en de kleine modellen (26%) en de pick-ups (9%).

 

20% van de verkoop BEV in 2025

Met de komst van dit nieuwe gamma behoudt Toyota zijn verbrandingsmotoren, maar van alle modellen is nu ook een 100% elektrische versie verkrijgbaar. De constructeur mikt op een aandeel van 20% voor zijn verkoop van BEV-bestelwagens in 2025.

Hoewel ze door het samenwerkingsakkoord tussen de Franse groep en de Japanse constructeur alle drie technisch identiek zijn aan de overeenkomstige modellen van de Stellantis-groep, hebben de modellen van Toyota een specifieke voorpartij.

ProAce Max

Naast 3 dieselversies met vermogens van 120, 140 en 180 pk is dus ook de nieuwe grand ProAce Max verkrijgbaar in een elektrische versie, met een batterij van 110 kWh, goed voor 272 pk en een actieradius van 420 km. Hij biedt een laadvolume van 10 tot 17 kubieke meter, afhankelijk van de versie, met een laadvermogen tot 1.500 kg en een sleepvermogen van 2.400 kg. Hij is verkrijgbaar in drie lengtes en drie hoogtes (2 hoogtes en 2 lengtes voor de elektrische versie).

Maar liefst 9 koetswerkvarianten zijn rechtstreeks vanaf de fabriek verkrijgbaar (gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, tripper, chassis met enkele of dubbele cabine, platform, enz.), net als een breed assortiment accessoires om aan de behoeften van zoveel mogelijk klanten te voldoen.

Binnenin vinden we een modern dashboard met alle benodigde uitrusting, een groot aantal rijhulpsystemen en veel opbergruimte. Dieselversies worden standaard geleverd met een centraal scherm van 5 duim en een zwart-wit instrumentenpaneel van 3,5 duim. Als optie kan echter worden gekozen voor een centraal scherm van 10 duim en een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim in kleur, die beide standaard zijn op de elektrische versie.

Wat het verbruik betreft, noteerden we tijdens onze testrit een gemiddelde van 29,5 kWh/100 km op een 35 km lang traject van autosnel- en gewestwegen.

De prijzen beginnen bij 37.000 euro excl. btw voor de brandstofversie en 55.000 euro excl. btw voor de elektrische.

ProAce

Het middelgrote model, dat kortweg ProAce heet, heeft eveneens 3 dieselvarianten in zijn catalogus, met vermogens van 120, 145 en 180 pk. De elektrische variant is uitgerust met een batterij van 75 kWh die nu een actieradius van 350 km belooft, 20 km meer dan de vorige generatie. In dit geval kon het rijbereik worden vergroot door het voertuig te optimaliseren, want de batterij blijft identiek aan die van de prefaceliftversie.

De erg veelzijdige ProAce EV ontwikkelt 136 pk en biedt tot 6,6 kubieke meter laadvolume en een laadvermogen tot 1,25 ton. Tijdens onze testrit van 62 km over een gemengd parcours haalden we een gemiddeld verbruik van 28,8 kWh/100 km.

De prijzen van de ProAce ten slotte starten bij 32.300 euro excl. btw voor de versie met verbrandingsmotor en 48.450 euro voor de zero emission-variant.

 

ProAce City

Het kleine broertje ProAce City is verkrijgbaar in 2 dieselversies (100 en 130 pk) en een benzineversie (110 pk), naast de 100% elektrische variant. Deze laatste is uitgerust met een gloednieuwe batterij van 50 kWh, die zijn actieradius met 50 km doet toenemen, tot 330 km. Een warmtepomp is als optie verkrijgbaar.

De ProAce City is het perfecte model voor veel kleine zelfstandigen die geen zwaar of omvangrijk materiaal hoeven te vervoeren. Hij heeft een laadvolume tot 4,4 kubieke meter en een laadvermogen van 800 kg.

Onze test met de elektrische versie leverde een gemiddeld verbruik op van 15,6 kWh/100 km tijdens een rit van 23 km, wat minder is dan het officiële verbruikscijfer dat de constructeur opgeeft.

Reken op minstens 22.400 euro om de brandstofversie van deze ProAce City te kopen, en 32.900 als je voor de elektrische versie kiest.

Toyota Professional Centres

Om zijn ambities in het LCV-segment waar te maken heeft Toyota een hele reeks speciale diensten ontwikkeld, zoals bijstand, financieringsoplossingen, snelle werkplaatsservice, een vloot vervangvoertuigen, enzovoort. Al deze diensten zullen beschikbaar zijn via specifieke bedrijfsvoertuigencentra met speciaal opgeleid personeel.

Tegen 2025 zijn er 500 Toyota Professional Centres gepland in heel Europa, waaronder 20 in België en Luxemburg.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels