Gepubliceerd op 10 October 2024 om 16h49
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Vergroening van het wagenpark: Mobia vraagt de overheid om geen strengere maatregelen te nemen

Op 7 oktober hebben vijf Europese ministers van Transport en Milieu – waaronder twee Belgen – een brief gestuurd aan de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, waarin zij haar vragen om strengere regelgeving en stimulansen in te voeren om de vergroening van wagenparken verder te versnellen. In een persbericht reageert Mobia op dit standpunt en vraagt de federale regering in lopende zaken “om geen onverstandige initiatieven te nemen.”

© European Union

Op 7 oktober onderschreven 5 ministers van transport en leefmilieu (Ierland, België, Oostenrijk en Nederland) een brief aan commissievoorzitter Von der Leyen met de vraag om werk te maken van een dwingende vergroening van de vloot van voertuigen van bedrijven.

De ondertekenaars zijn 4 ministers van Groene partijen en 1 van het uiterst rechtse PVV (Nederland). Voor België gaat het om ontslagnemend Federaal minister van transport Georges Gilkinet en ontslagnemend Federaal minister voor klimaat Zakia Khattabi.

“Mobia vertegenwoordigt in België de belangen van de bedrijven die individuele vervoermiddelen importeren, verdelen, verhuren en er de dienst naverkoop van verzorgen. Onze leden werken volledig mee aan het plan ‘fit for 55’ en passen hun productportfolio aan om te voldoen aan de uitfasering van voertuigen die broeikasgassen uitstoten”, zegt Mobia.

“Specifiek voor België komt daar de versnelde invoering van zero-emissie voertuigen voor bedrijfswagenvloot in België vergroent nu aan een zeer hoog tempo. Meer dan 50% van de voertuigen ingeschreven door bedrijven dit jaar zullen emissieloos zijn. Het verbaast ons dan ook dat het net 2 Belgische ministers zijn die aandringen op strengere regels. Het pad naar zero-emissie is duidelijk uitgestippeld en wij als sectoren passen ons hieraan aan. Nu weer eens een initiatief nemen dat de vastgelegde regels doorkruist stelt niet alleen onze sectoren voor weerom aangepaste agenda’s, maar het zal voor alle bedrijven die voertuigen nodig hebben voor hun dagelijkse activiteiten bijkomende verplichtingen en kosten veroorzaken. In de huidige uitdagende economische context kan iedereen dit missen als kiespijn. Wij blijven ons alle dagen inzetten om de geplande groene transitie mee te realiseren, maar vragen om een eenduidige context met een stabiele tijdslijn.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Expertise & Federaties , Vlootbeheer
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels