Gepubliceerd op 15 October 2024 om 09h27
Door Kevin Kersemans

Audi Q6 e-tron: binnenkort ook te bestellen als Sportback

Op de Mondial de l’Auto in Parijs heeft Audi de Sportback-afgeleide van de Q6 e-tron onthuld. Die pakt uiteraard uit met een dynamischere achtersteven, maar ook met een groter rijbereik.

De Q6 e-tron Sportback rust uiteraard op hetzelfde PPE-platform als de ‘gewone’ Q6 e-tron. En natuurlijk volgt de nieuwe koetswerkafgeleide hetzelfde recept als de Sportback-varianten van andere SUV-modellen van het merk met de vier ringen.

Dat betekent dus een dynamischer silhouet, met een schuiner aflopende achterpartij en een iets lager dak (-37 mm). Audi deinst er niet voor terug te verwijzen naar de eerste generatie van zijn TT en naar de e-tron GT, en voegt eraan toe dat de Q6 e-tron Sportback “met zijn sierlijke en vloeiende silhouet iets heeft van een gestroomlijnde waterdruppel”.

Aerodynamischer en dus... zuiniger

Dat laatste is alvast niet onterecht, want door zijn aflopende daklijn kan de nieuwe Sportback-afgeleide prat gaan op een gunstigere stroomlijn dan de klassieke SUV-variant, met een voor dit segment erg interessante Cx van 0,26 in plaats van 0,28.

Een eigenschap die zich rechtstreeks weerspiegeld ziet in een groter rijbereik, dat in het geval van de achterwielaangedreven Performance-versie (met de batterij van 100 kWh) 656 km bedraagt volgens de WLTP-cyclus, tegenover 625 voor de niet-Sportback-versie.

Iets minder praktisch

Hoewel de Sportback-versie even lang is als de klassieke Q6 e-tron, betaalt het koffervolume weinig verrassend het gelag voor de schuiner aflopende achterpartij. Onder het bagagescherm bedraagt het verlies 15 liter, maar er blijft nog een mooie 511 liter over. Het maximumvolume met de achterbank neergeklapt bedraagt hier 1.373 liter, tegenover 1.529 voor de gewone Q6 e-tron. Net als bij die laatste kan daar eventueel nog 64 liter bijkomen dankzij de optionele frunk.

Het gamma beschikbare motoren en batterijen is identiek voor de Q6 e-tron en Q6 e-tron Sportback, inclusief de recent toegevoegde instapversie met 252 pk een batterij van 83 in plaats van 100 kWh (rijbereik van 545 km; 0-100 km/u in 7,0 seconden). Verder zijn er de 306 pk sterke Performance (656 km; 6,6 seconden), de Quattro met 388 pk (636 km; 5,9 seconden) en ten slotte de SQ6 e-tron Sportback met 490 pk (607 km; 4,3 seconden).

Alle ‘gewone’ varianten van de Q6 Sportback hebben een begrensde topsnelheid van 210 km/u. De SQ6 Sportback e-tron houdt het pas voor bekeken bij 230 km/u. Snelladen kan afhankelijk van de versie tot 270 kW (225 kW voor die met de kleine batterij).

De (S)Q6 Sportback e-tron wordt gebouwd in Audi’s hoofdfabriek in Ingolstadt. Bestellen zal mogelijk zijn rond de jaarwisseling, de prijzen voor de Belgische markt zullen op dat moment worden gecommuniceerd.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels