Gepubliceerd op 17 October 2024 om 10h16
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Eerste test Lynk & Co 02: voldoende onderscheidend?

Lynk & Co heeft vorige week de 02 onthuld, het tweede model van het merk in Europa, maar het eerste dat volledig elektrisch is. link2fleet kon bij die gelegenheid al een testrit maken met een preproductie-exemplaar.

De onthulling van de 02 vond in aanwezigheid van de nieuwe CEO Nicolas Lopez Appelgren plaats in modestad Milaan. Niet geheel toevallig, aangezien het model met zijn coupé-SUV-design duidelijk mikt op klanten die niet ongevoelig zijn voor stijl. link2fleet was van de partij en mocht na de presentatie het nieuwe model ook rijdend ontdekken. Het ging om een preproductie-exemplaar, maar het gaf ons toch al een goed idee van hoe de nieuwkomer rijdt.

Al hadden we wel ongeveer een idee wat te verwachten, aangezien we zowel het platform als het aandrijfgeheel van de 02 al kennen van verschillende modellen van de Geely-groep. We denken dan aan de weliswaar iets kleinere Volvo EX30, en vooral aan de Smart #1 en #3 en de Zeekr X, die qua formaat dichter in de buurt komen van deze nieuwe Lynk & Co.

In eerste instantie komt de 02 er wel enkel met de batterij van 66 kWh (69 bruto) en met de elektromotor van 200 kW/272 pk die uitsluitend de achterwielen aandrijft. Op de vraag of er ook een variant op de planning staat met een batterij van 49 kWh (51 bruto), zoals van de #1 en #3 of de EX30, om een nog interessantere instapprijs te kunnen bieden, of anderzijds een AWD-versie met twee motoren en een vermogen van 428 pk, luidde het antwoord: “Aangezien het om een gedeeld platform gaat, hebben we die mogelijkheid, maar we gaan eerst de reacties van de klanten afwachten.”

Eigen accenten

Volgens de verantwoordelijken van Lynk & Co geniet elk dochtermerk van Geely echter enige vrijheid voor de afstellingen van het onderstel. Product manager David Green merkte ook op dat met name de ijking van het stuur nog niet helemaal definitief was. Wat ons betreft, mag daar inderdaad nog enige aandacht aan besteed worden, want terwijl we het ondertussen wel gewend zijn dat het stuur van sommige hedendaagse EV’s niet bijster veel feedback biedt, viel ons dat hier wel heel erg op.

Het weggedrag op zich leek ons echter niet onprettig. Merk echter op dat onze testrit plaatsvond in het drukke vrijdagnamiddagverkeer van Milaan, en dat onze indrukken qua rijdynamiek dus onder voorbehoud zijn. Nog wat de stuurinrichting betreft, kunnen we wel al zeggen dat we niet zo’n fan zijn van de wel erg afgeplatte vorm van het roer.

Voor de rest liet de 02 tijdens het rijden echter best een positieve indruk na. Zijn prestaties zijn meer dan behoorlijk (optrekken van 0 tot 100 km/u neemt volgens de constructeur slechts 5,5 seconden in beslag) en ondanks de wielen van 20 duim op het uitrustingsniveau More is het onderstel toch niet oncomfortabel, terwijl sommige van de geplaveide wegen rond het centrum van Milaan qua beproeving nochtans vergelijkbaar waren met Belgische wegdekken.

Tot 445 km

Ook over het stroomverbruik kunnen we ons echter nog niet uitspreken, want het gemiddelde konden we nergens terugvinden in de boordcomputer. Dat nog niet de definitieve software aanwezig was, konden we ook zien aan het feit dat er nog heel wat apps ontbraken in het infotainmentsysteem. Dat zullen we dus allemaal nog eens moeten nagaan tijdens een grondigere test van een echt productie-exemplaar in eigen land.

In ieder geval geeft Lynk & Co een gemiddeld verbruik van 17,1 kWh/100 km en een rijbereik tot 445 km op, en moet de batterij van 66 kWh dankzij het snellaadvermogen tot 150 kW in 30 minuten kunnen worden opgeladen van 10 tot 80%.

Licht en ruim interieur

Wat we wel al met zekerheid kunnen zeggen, is dat het interieur niet alleen licht is (met dank aan het transparante dak), maar in verhouding tot de buitenmaten ook ruim, zowel voor- als achterin, met dank aan de wielbasis van 2.755 mm. Alleen kampten de voorstoelen van onze testauto met een schrijnend gebrek aan steun. Ook de koffer mag er zijn, met een volume van 410 liter, plus nog een compartiment van 15 liter in de frunk.

Origineel is ook dat tussen de voorstoelen in een als accessoire verkrijgbare bak of tas geplaatst kan worden die uit de auto genomen kan worden. Daarnaast ziet ook het dashboard er hedendaags strak uit, al is dat jammer genoeg ook door het gebrek aan fysieke knoppen, wat minder goed nieuws voor de ergonomie, aangezien alles via het aanraakscherm moet gebeuren.

De afwerking van het interieur leek ons wel een stuk lager dan bij de weliswaar flink duurdere 01, maar ook hier kregen we de opmerking dat het om een preproductie-exemplaar ging en dat sommige materialen nog niet definitief waren…

Abonnementsformule op de schop?

De Lynk & Co 02 wordt te koop aangeboden voor 29.334,71 euro excl. btw (35.495 euro btw in) voor de instapversie Core, waarmee hij best een interessant aanbod is gezien wat je ervoor krijgt. Net als de 01 heeft hij een carsharing-functie, en kan hij dus al dan niet tegen betaling worden gedeeld met andere bestuurders. Maar zal de 02 ook beschikbaar zijn met een abonnementsformule, zoals zijn grote broer? Het ziet ernaar uit van niet, al willen de verantwoordelijken niet helemaal uitsluiten dat het er later nog van komt.

Ook hier luidt het dat men wil afwachten of er vraag naar is. “Toen we met de 01 kwamen, hadden we geen enkele naambekendheid. De abonnementsformule was iets volledig nieuws en wekte veel interesse op. Dat heeft geholpen om mensen in onze auto te krijgen. En zodra ze de auto kenden, wilden ze hem hebben. Nu weten de mensen echter dat onze producten goed zijn, dus hebben we die stap niet meer nodig”, klinkt het. “Met de 02 gaan we dus eerst voor verkoop en dan zien we wel.”

“De abonnementsformule heeft geholpen om mensen in onze auto te krijgen. Nu weten ze echter dat onze producten goed zijn, dus hebben we die stap niet meer nodig.”

Of de abonnementsformule misschien te duur is gebleken? Per slot van rekening is het maandelijkse bedrag dat je nu voor een 01 moet betalen, flink wat hoger tegenover in het begin. “De prijsstijgingen zijn er gekomen omdat er kosten waren die we in eerste instantie niet zagen. Denk aan schade en wanbetalers. Daarnaast vraag je natuurlijk wat je kunt krijgen.”

En hoe zit het met de onderdelenvoorziening en de aftersales? “De onderdelenvoorziening was in het begin inderdaad een beetje problematisch, maar nu zijn meer dan 99% van de onderdelen beschikbaar. Daarnaast groeit het aantal servicepunten wekelijks – op dit moment zijn er in Europa 320, allemaal Volvo-retailers. Binnenkort zetten we trouwens een nieuwe stap en zullen we Volvo zelf de onderdelendistributie laten regelen.”

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels