Maar wat was er zo bijzonder aan? De kantoren van Chaussures Maniet Luxus bevinden zich op het industrieterrein van Nijvel, een gebied met relatief slechte verbindingen met het openbaar vervoer.
Er zijn 79 voertuigen in het wagenpark, waarvan de meeste nog steeds verbrandingsmotoren hebben, maar alle nieuwe bestellingen kunnen nu alleen elektrisch zijn. Sinds 2022 is het federale mobiliteitsbudget ook beschikbaar voor werknemers, samen met de leasing van fietsen en zelfs steps. Ondanks interne communicatiecampagnes, workshops en opleidingen blijft de wagen het favoriete vervoermiddel voor werknemers.
Om de CO2-impact van de verplaatsingen van het personeel te verminderen, onderzocht Laetitia Van Calsteren enkele jaren geleden de optie van autodelen. Het probleem was dat werknemers uit verschillende regio’s kwamen en niet noodzakelijk dezelfde werktijden hadden, waardoor het moeilijk was om profielen binnen het bedrijf op elkaar af te stemmen.
Maar de jonge vrouw gaf niet op en stelde zich voor om haar project uit te breiden naar alle bedrijven in de omgeving. Ze begon met een onderzoek naar de mobiliteitsgewoonten van werknemers van naburige bedrijven. 86% van de respondenten kwam met de auto.
Via het Carpool-platform stelde ze voor dat naburige bedrijven hun geïnteresseerde werknemers registreerden en keken of er matches konden worden gemaakt tussen werknemers van verschillende bedrijven. “Het is een taak die ik op vrijwillige basis vervul, maar ik ben ervan overtuigd dat mobiliteit een sociale kwestie is waarbij iedereen betrokken moet zijn en die teamwork vereist,” zegt ze. “Om dit carpoolproject een boost te geven, heb ik een ‘carpoolbeleid’ opgezet, met een gegarandeerde terugkeer in geval van onvoorziene omstandigheden, carwash incentives, gegarandeerde eerste rij parkeerplaatsen voor carpoolers, etc.”.
Bij de verschillende deelnemende bedrijven begint het dus al te lopen en Laetitia Van Calsteren hoopt dat op termijn 26 bedrijven in het bestemmingsplangebied op het platform geregistreerd zullen zijn en dat tegen het einde van het jaar 100 werknemers er regelmatig gebruik van zullen maken.
Vooral omdat de kosten voor bedrijven laag zijn. “Het enige wat ze betalen is een abonnement op het platform, waarvan de kosten – tussen €150 en €450 – afnemen naarmate het aantal abonnees toeneemt.
De jury was vooral onder de indruk van het gemeenschapsaspect van dit initiatief. De mobiliteitsmanager zocht niet alleen naar oplossingen om de mobiliteit van haar personeel te verbeteren, ze was ook betrokken bij een heel gebied.
De prijs werd uitgereikt door An Van Waes (Luminus).