Voertuigen besteld tot en met 30 juni 2023 en bestaande voertuigen in het wagenpark
Zij volgen de klassieke formule in functie van hun CO2-uitstoot en het type van aandrijving. Voor hen geldt geen multiplicator en geen verhoging van het niet geïndexeerde minimum.
De multiplicator stijgt van 2,25 naar 2,75% voor klassieke benzine & diesel voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023
Vanaf 1 juli 2023 bestelde klassieke benzine & diesel voertuigen ondergaan bovenop de jaarlijkse indexatie een multiplicator.
Die bedraagt vanaf 1 januari 2025, x 2,75 i.p.v. x 2,25. Een stijging van liefst 22%. Dit betekent in de praktijk dat men voor deze voertuigen 275% van het geïndexeerde basistarief zal moeten betalen. Die multiplicator zal in de loop van de komende jaren verder verhogen tot 5,5 in 2027.
PHEV’s (stekker hybrides)
Alle PHEV’s, ook deze besteld vanaf 1 juli 2023, zullen in 2025 in de praktijk verder onderworpen blijven aan het geïndexeerde minimum van 37,33 euro per maand.
Ook jaren daarna zullen zij van het een minimum kunnen blijven genieten. Dit is het gevolg van hun lage CO2-uitstoot volgens de huidige WLTP-norm en van een interpretatie van de RSZ die er concreet op neer komt dat voor deze voertuigen de multiplicator niet van toepassing is. Dit blijft goed nieuws voor bedrijven die vandaag nog PHEV’s zouden willen bestellen voor leveringen in 2025. Het is wel de bedoeling van de EU-commissie om voor nieuwe homologaties (mogelijks vanaf 2025) de formule van de verbruiksnorm van PHEV’s aan te passen in twee stappen naar een meer realistisch cijfer.
Full en mild hybides
Full en mild hybrides besteld vanaf 1 juli 2023 zullen verder onderworpen blijven aan het geïndexeerde minimum van 37,33 euro per maand in 2025 voor zover zij bepaalde uitstoot maxima niet overschrijden. Dit geldt voor benzine voertuigen tot en met 96 gram (WLTP) en voor diesel-voertuigen tot en met 78 gram (WLTP). Voor deze voertuigen heeft de CO2-multiplicator in de praktijk geen uitwerking.
100% elektrische voertuigen en voertuigen met waterstof aandrijving (zero-emissie)
Zero-emissie-voertuigen blijven in 2025 altijd onderworpen aan een geïndexeerde minimum.
- Voor zero-emissie voertuigen besteld vóór 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vóór 1 juli 2023 :
Het geïndexeerd minimum bedraagt 33,22 euro per maand voor het jaar 2025.
- Voor zero-emissie voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 of leasingcontracten ondertekend vanaf 1 juli 2023 :
Het geïndexeerd minimum bedraagt 37,33 euro per maand voor het jaar 2025.
Ook de volgende jaren zullen zij van een licht verhoogd minimum kunnen blijven genieten.
BASIS FORMULE CO2 bijdrage 2025
Tarieven geldig voor het jaar 2025 voor voertuigen besteld of leasingcontract ondertekend vanaf 1 juli 2023 (*)
|
Type aandrijving
|
|
Formule solidariteitsbijdrage |
Benzine
|
CO2
gekend |
[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-768)/12] x 1,5948 x 2,75 |
CO2 niet
gekend |
[((182 x 9 euro)- 768)/12] x 1,5948 = 115,62 euro x 2,75
|
Diesel |
CO2
gekend |
[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-600)/12] x 1,5948 x 2,75 |
CO2 niet
gekend |
[((165 x 9 euro)- 600)/12] x 1,5948 = 117,62 euro x 2,75
|
LPG of CNG |
|
[(( CO2-uitstoot x 9 euro)-990)/12] x 1,5948 x 2,75
|
100 % elektrisch |
|
Altijd het minimum van 37,33 euro per maand (2025)
|
Minimum bijdrage |
|
37,33 euro per maand voor alle voertuigen (2025) |
(*) Voor klassieke benzine, diesel, LPG en CNG-voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 bedraagt het tarief 275% van het basistarief door toepassing van de zogenoemde multiplicator. Voor uitzonderingen lees hiervoor.