l2f: Hybrides vertegenwoordigen dus nog een groot deel van uw verkoop…
J.V.: “Inderdaad! En het is heel belangrijk voor ons om hybride modellen in ons gamma te houden, zodat we een oplossing kunnen bieden aan zoveel mogelijk bestuurders. We weten dat 100% elektrische auto’s nog niet voor iedereen geschikt zijn. Onze hybride MG3 en HS doen het bijvoorbeeld erg goed, met name omdat ze zeer aantrekkelijk geprijsd zijn voor hybride modellen. De MG4 was een enorm succes in 2023. Het is zelfs ons populairste model, vooral omdat er nog niet veel concurrentie was in dit segment, zeker niet voor zo’n lage prijs. Tegenwoordig hebben veel andere constructeurs 100% elektrische modellen in dit segment gelanceerd, dus de concurrentie is groter. Om ons te onderscheiden van de concurrentie is het heel belangrijk dat we onze voertuigen in handen van klanten kunnen geven, zodat zij ze kunnen testen. Onze 7 jaar garantie op onze modellen is ook duidelijk een voordeel.”
l2f: Jullie hebben al een breed gamma, maar dit zal in de toekomst nog verder groeien, want jullie kondigen maar liefst 6 nieuwe volledig elektrische modellen aan voor 2025?
J.V. : “Ja, er zijn maar weinig Europese constructeurs die er prat op kunnen gaan dat ze in slechts 5 jaar zo’n breed assortiment hebben ontwikkeld. Onze R&D gaat veel sneller vooruit dan die van de Europese merken en dat is een grote kracht. SAIC, het moederbedrijf van MG, investeert elk jaar 20 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. En onze auto’s worden specifiek ontwikkeld in Europa en voor Europese klanten, ook hun design. In 2025 zullen we negen nieuwe modellen in ons gamma hebben, waaronder twee ICE-modellen, een hybride en zes volledig elektrische modellen. Ik kan al aankondigen dat de MG3 en de ZS hun opwachting zullen maken met benzinemotoren. Wat hybrides betreft, lanceren we een nieuwe SUV in het C-segment. En qua elektrische modellen zal de ES zijn opwachting maken, zal de MG5 worden vernieuwd, net als de Marvel R, en zullen we modellen uit het IM-gamma (Intelligent Mobility) verwelkomen, dat afgelopen maart in Genève werd gepresenteerd en waarvan de positionering meer premium zal zijn.”