De Abarth 600e zal beschikbaar zijn in twee versies: de 600e Turismo en de tot 1.949 exemplaren beperkte Scorpionissima. Allebei halen ze een topsnelheid van 200 km/u, maar de krachtigste van de twee trekt iets sneller op van 0 naar 100 km/u (5,85 seconden tegenover 6,24). Terwijl de Turismo het moet stellen met 240 pk, doet de Scorpionissima er namelijk nog een schepje bovenop, met 280 pk, evenveel dus als de Alfa Romeo Junior Veloce of de Lancia Ypsilon HF.
Abarth 600e: fiscaal aantrekkelijke sportieveling
Hij was al aangekondigd, maar nu heeft Abarth meer info gegeven over zijn versie van de volledig elektrische Fiat 600e. Met een vermogen van 240 of zelfs 280 pk wordt de kleine cross-over de krachtigste Abarth ooit. Dat belooft flink wat rijplezier, in combinatie met een interessante fiscale aftrekbaarheid.
Net als die laatste maakt de Abarth 600e gebruik van een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen, wat de efficiëntie en het rijplezier op bochtige wegen ten goede zou moeten komen. De sportieve afgeleide staat ook wat breder op zijn wielen dan de Fiat 600e waarop hij gebaseerd is: de spoorbreedte werd vooraan met 30 en achteraan met 25 mm vergroot. Abarth gaat er trouwens prat op voor de ontwikkeling van het model te hebben samengewerkt met de ingenieurs van Stellantis Motorsport.
Tot 334 km... afhankelijk van de banden
Al die krachtpatserij heeft wel zo zijn invloed op het rijbereik, want dat bedraagt maximaal 334 WLTP-kilometers… afhankelijk van de banden (en dus wellicht niet met de speciale Michelin Pilot Sport EV-rubbers). De Abarth 600e maakt gebruik van dezelfde 54 kWh-batterij als zijn beschaafdere tegenhanger bij Fiat of andere Stellantis-neefjes zoals de Jeep Avenger Electric of de DS 3 E-Tense.
Aan een snellader zou het echter slechts 27 minuten in beslag nemen om de batterij bij te laden van 20 tot 80%. Met wisselstroom (via de geïntegreerde lader van 11 kW) duurt het 5 uur en 45 minuten om een lege batterij volledig op te laden.
Uiteraard onderscheidt de Abarth 600e zich ook visueel van de Fiat-versie, met aan de buitenkant specifieke bumpers, velgen van 20 duim, forse remklauwen en een dakspoiler, en binnenin kuipstoelen en tal van sportieve accenten. En natuurlijk mogen zowel vanbuiten als vanbinnen de nodige schorpioenlogo’s niet ontbreken.
De Abarth 600e kan zeer binnenkort worden besteld, maar de Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.