Voor wie het zich zou afvragen: de naam Zeekr is samengesteld uit de letters ZE (voor “Zero, het uitgangspunt van oneindige mogelijkheden”), E (voor “Evolving the Electric Era”) en KR (voor “Krypton, een zeldzame brandstof die licht opwekt bij elektrificatie”). Het Europese gamma van het merk, een van de vele van het Chinese Geely, telt op dit moment nog maar twee modellen. De eerste heet toepasselijk 001 en is een imposante shooting brake waar we een tijdje geleden een weekje mee op pad konden. Het tweede model is van een heel andere orde.
Fleettest Zeekr X Privilege AWD: competitief
Het tweede Europese model van Zeekr heet kortweg X. In afwachting van de introductie van het Chinese merk in ons land kon link2fleet al een weekje testrijden met deze opvallende, volledig elektrische cross-over.
De X wordt door Zeekr omschreven als een ‘Urban SUV’ en heeft veel bescheidener afmetingen. Met een lengte van 4,43 meter is hij qua formaat bijvoorbeeld vergelijkbaar met de jongste Mini Countryman, maar ook met de Smart #3 of de pas voorgestelde Lynk & Co 02. Met die laatste twee deelt hij trouwens ook zijn SEA-platform en zijn aandrijfgehelen, een lijstje waaraan we bovendien nog de weliswaar compactere Volvo EX30 kunnen toevoegen. Zowel Lynk & Co als Volvo en Smart maken immers net als Zeekr deel uit van de grote Geely-groep (zij het voor slechts 50% in het geval van Smart).
Een of twee motoren
De cijfers qua vermogen, koppel of batterijcapaciteit zullen dan ook bekend voorkomen voor wie een beetje thuis is in de gamma’s van die merken. De X is verkrijgbaar in twee smaken: de Long Range RWD, met een motor van 272 pk en 343 Nm die dus enkel de achterwielen aandrijft, en de Privilege AWD, die dankzij een tweede motor op de voortrein een gecumuleerd vermogen en koppel van 428 pk en 543 Nm kan voorleggen.
Beide versies maken gebruik van dezelfde batterij, die een brutocapaciteit van 69 kWh heeft en aan een snellader tot 150 kW kan slikken. Toch valt het verschil in rijbereik goed mee, of toch in de WLTP-cyclus: 446 km voor de Long Range en 425 voor de Privilege. De prestaties van de achterwielaangedreven versie volstaan echter al ruimschoots, met een optrektijd tot 100 km/u van slechts 5,6 seconden – met de AWD neemt diezelfde oefening maar 3,8 seconden in beslag…
Zweeds design
Hoewel de auto’s in China worden gebouwd, laat Zeekr geen kans onbenut om te benadrukken dat ze ontworpen zijn in het Europese R&D-centrum van de Geely-groep in het Zweedse Göteborg. Hoe dan ook ziet de X er uitgesproken modern uit, met zijn scherpe lijnen, deels zwarte C-stijl en vlakke deurgrepen die ‘openklappen’ wanneer je in de buurt van de auto komt – of dat zou toch moeten, want in het geval van onze testauto gebeurde dat niet altijd…
De voorpartij lijkt eigenlijk verdacht veel op die van de Lynk & Co 02, maar het profiel en de achterpartij zijn helemaal anders. Achteraan lopen de ledlichten bijna over heel de breedte van de auto, in het midden echter onderbroken door de merknaam, die net als bij de 001 genoeg wit verlicht is (wanneer de auto stilstaat). Merk verder op dat de zijruiten frameloos zijn, iets dat in China net als zoveel mogelijk ruimte op de achterste plaatsen een statusdingetje lijkt te zijn.
B-stijlen zijn er wel gewoon, en in die aan bestuurderszijde zit een minischermpje dat de laadstatus kan weergeven, maar ook boodschappen aan voorbijgangers, om hen bijvoorbeeld te laten weten dat de ‘Pet Mode’ is geactiveerd. In die stand blijft de temperatuurregeling ingeschakeld terwijl de auto geparkeerd is, zodat je met een gerust hart je huisdier eventjes in de auto kunt achterlaten, ook in een zomerse hittegolf.
Schermverslaafd
Het interieur is zowel voor- als achterin erg ruim, maar wat opbergmogelijkheden en -volume betreft, had het iets meer mogen zijn. Zo heeft de X om te beginnen niet eens een handschoenkastje en is zijn koffer met een inhoud van 326 liter niet supergroot – dan doet zijn Lynk & Co-neef, die nochtans maar 3 cm langer is, met 410 liter een stuk beter. Gelukkig is er wel een frunk waar je tenminste de laadkabel kunt opbergen.
Jammer genoeg zijn er wel maar weinig fysieke knoppen te vinden in het interieur. Voor zowat alle functies moet je via het 14,6 duim grote centrale aanraakscherm passeren – zelfs om de automatische lichten aan of uit te zetten of de mistlampen in te schakelen. De joystickachtige knopjes op beide spaken van het stuur vonden we wel handiger dan de touch pads op het stuurwiel van de 001. Ook goed nieuws is dat je nog altijd een instrumentenpaneel voor je neus hebt, dat bovendien wordt aangevuld door een (bijzonder groot) head-updisplay.
Katapult
Onze testauto was een Privilege AWD, die met zijn 428 pk dus zonder het minste drama in 3,8 seconden aan 100 km/u zit. Plezant, dat wel, maar eigenlijk totaal overbodig, temeer omdat de X niet rijdt als een sportwagen. Daarvoor is zijn stuurinrichting te weinig communicatief. Zijn weggedrag is wel degelijk, al moet gezegd dat zijn ophanging ons onnodig stug lijkt, of toch op de twintigduimwielen van ‘onze’ Privilege. Wie een zachter wegcontact prefereert, doet er wellicht goed aan om het bij de Long Range RWD te houden, die op wielen van 19 duim staat.
Als je je aan het stoplicht weleens laat verleiden door het prestatiepotentieel, heeft dat natuurlijk zo zijn invloed op het stroomverbruik. Zo bedroeg ons gemiddelde over heel onze testweek 20,1 kWh/100 km, tegenover het WLTP-cijfer van 18,3 kWh/100 km. Dat betekent in de praktijk een rijbereik van minder dan 350 km, wat niet echt uitzonderlijk is. Al zul je met een lichtere voet natuurlijk verder geraken. Ter vergelijking: voor de Long Range RWD geeft Zeekr 16,4 kWh/100 km op.
Fleetbalans
TCO-gewijs is de Long Range RWD interessanter, ook al door het prijsverschil. Al is zelfs die van de topversie nog erg competitief, als we ons tenminste mogen baseren op de prijzen in onze buurlanden, waar de Long Range RWD 35.942,15 euro excl. btw kost en de Privilege AWD 40.074,38 euro excl. btw. Hoewel die er oorspronkelijk in de loop van 2024 zou komen, is er immers nog altijd geen officiële invoerder voor België – die zou er nu “ergens in de eerste helft van 2025” komen. Wel kan de Zeekr X – net als de 001 – al geleased worden bij Arval, voor 749 euro excl. btw in het geval van de Long Range en voor 864 euro excl. btw in dat van de Privilege, telkens met een contract voor 48 maanden en 20.000 km/jaar.
Technische fiche
Zeekr X Privilege AWD
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Motor | elektrisch |
Vermogen | 315 kW/428 pk |
Maximumkoppel | 543 Nm |
Leeggewicht | niet bekend |
Koffervolume |
326 l |
Rijbereik | 425 km |
Gemiddeld verbruik |
18,3 kWh/100 km |
Uitstoot van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 190 km/u |
Batterijcapaciteit | 69 kWh |
BEHEERSINFORMATIE |
|
Basisprijs excl. btw |
– (€ 40.074,38 in buurlanden) |
Basisprijs incl. btw | – (€ 48.490 in buurlanden) |
Fiscaal vermogen |
/ |
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) | € 74,29 / 61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 100,98 |
Rijtaks (Vlaanderen) | € 0 |
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) |
96,25 % |
VAA gebruiker |
niet bekend |
Verworpen uitgaven |
niet bekend |
Taks uitstoot CO2 | € 31,99 |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.