Gepubliceerd op 21 November 2024 om 12h50
Door Jeroen Evens

Belg kiest voor levering door elektronische voertuigen… tenzij men langer moet wachten of meer moet betalen

Als de Belgische consument kon kiezen, zou één op de drie zijn online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig – als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs tenminste. Dat blijkt uit onderzoek door telematicaspecialist Geotab, waarin ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen. Een betere luchtkwaliteit kwam daarbij als topantwoord uit de bus.

 

Wat als je bij het bestellen van een nieuwe stofzuiger of je favoriete pizza kon kiezen over het vervoersmiddel waarmee dat werd geleverd, vroeg men zich bij Geotab af. Zou de consument dan kiezen voor een elektrisch voertuig (EV) of niet? De vraag werd voorgelegd aan duizend landgenoten en daaruit bleek dat ruim één op drie resoluut ja antwoordde op deze vraag (34,3% om precies te zijn), terwijl ruim één op de vijf (22,1%) die mogelijkheid zou afwijzen. Wie een hoger diploma heeft of wie jonger is dan 35 jaar is veel meer geneigd om hiervoor te kiezen (respectievelijk 43,8 en 44,1 procent). Van alle respondenten is de meerderheid (43,5%) voor noch tegen.

Hogere kostprijs bekoelt enthousiasme

Gevraagd of men nog altijd voor levering door een EV zou kiezen als daardoor de wachttijd zou verhogen, is er al wat minder animo voor deze mogelijkheid. Voor circa twee van de vijf respondenten (39,5%) hoeft het dan niet meer, al blijft 30,3 procent voorstander.

Maar mocht deze levermethode ervoor zorgen dat de prijs omhooggaat, dan bekoelt de liefde voor de EV wel spectaculair. In dat geval zeggen twee op de drie respondenten (66,6%) resoluut neen, terwijl nog geen één op de tien blijft vasthouden aan zijn keuze voor een EV (9,4%). Leeftijd speelt hier een grote rol. Een meerprijs is voor bijna drie kwart van de 55-plussers (74,2%) een dealbreaker. Bij jongeren hebben de financiële consequenties het minst impact op hun keuze; daar blijft 14,6 procent voorstander van EV’s.

Appreciatie voor EV’s

De deelnemers aan dit onderzoek werd ook gevraagd wat volgens hen de grootste voordelen zijn van elektrische voertuigen. Bijna een derde van de respondenten (32%) vindt in de eerste plaats dat EV’s voor een betere luchtkwaliteit zorgen en een dik kwart (26,8%) noemt ze vooral ‘CO2-vriendelijk’. Op de derde plaats kwam de mogelijkheid dat EV’s voor lagere leveringskosten kunnen zorgen (16,7%). Bijna evenveel Belgen appreciëren het meest dat EV’s minder geluidsoverlast veroorzaken (16,6%). Zeker voor 55-plussers is dit een pluspunt (20,4 procent).

Tot slot maakten de onderzoekers ook van de gelegenheid gebruik om te weten te komen in welke mate de bevolking vindt dat de overheid het gebruik van EV’s meer moet stimuleren bij bedrijven. De meningen daarover lopen sterk uiteen. Bijna een derde (32,1% is daarop tegen en ongeveer hetzelfde aantal is neutraal (29,8%), terwijl ruim een kwart (26,7%) dat wel belangrijk vindt (bij de min 35-jarigen zelfs 39,5 procent!). Eén op de tien (11,4 procent) vindt dat de regering daar zelfs een topprioriteit van moet maken, een percentage dat bij de Franstalige respondenten oploopt tot 15,5 procent.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels