Gepubliceerd op 27 November 2024 om 10h00
Door Damien Malvetti

België staat op de tweede plaats in Europa wanneer het gaat om voorkeur voor ‘grote auto’s’

Meestal betekent technologische vooruitgang dat apparatuur kleiner wordt, van mobiele telefoons en laptops tot flinterdunne tv’s – maar dat geldt niet voor auto’s. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat wagens elke twee jaar 1 centimeter breder worden. Iets waar Belgische bestuurders blij mee zijn.

“Autobesitas’ is een nieuwe term voor een steeds vaker voorkomend probleem waarmee steden in de toekomst te maken kunnen krijgen. De term beschrijft het potentiële probleem van auto’s die steeds groter worden. Onderzoek van Transport & Environment (T&E) toont aan dat auto’s elke twee jaar 1 centimeter breder worden en dat SUV’s steeds vaker te zien zijn in stedelijke gebieden, met als populairste SUV’s in België de Tesla Model Y en BMW X1.

In een recent onderzoek onder bestuurders in heel Europa waar SUV’s het populairst zijn, kwam België op de tweede plaats, gevolgd door Zwitserland met 18% van de bestuurders die SUV’s verkiezen boven andere modellen.

Zwitserland België Noorwegen Frankrijk Verenigd Koninkrijk
19% 18% 17% 16% 14%

Terwijl de auto’s blijven groeien, zowel in de breedte als in de lengte, zijn de parkeerplaatsen of parkeerterreinen op wegen niet gedimensioneerd voor het nieuwe groeiende wagenpark. De ontwikkeling met groeiende auto’s kan de toegankelijkheid van de weg voor voertuigen en ook voor fietsers en voetgangers belemmeren. Volgens globaal onderzoek van T&E is de gemiddelde breedte van nieuwe auto’s sinds 2018 toegenomen van 177,8 cm tot 180,3 cm.

De SUV-markt is goed voor bijna de helft (46%) van de wereldwijde autoverkopen, wat betekent dat steden dit binnenkort misschien moeten aanpakken.

“Naarmate auto’s groter worden, dreigen ze de leefbaarheid van steden aan te tasten door de druk op de toch al beperkte ruimte te verhogen. Om aan de eisen van een veranderend wagenpark te kunnen voldoen, is een effectieve infrastructuur voor verkeersbeheer nodig, gebaseerd op zowel technologie als gegevens”, zegt Arne Van Helleputte, Country Director bij EasyPark Group.

De afgelopen jaren is de SUV-markt in heel Europa aanzienlijk gegroeid, waarbij verschillende modellen de harten van consumenten in verschillende landen hebben veroverd. Hoewel de modellen per land verschillen, is de verkoop van SUV’s in alle landen gestegen. Als we de groei van SUV’s in Europa vergelijken met die in de VS, is deze redelijk vergelijkbaar. In 2022 bedroeg de verkoop van SUV’s (onder de nieuwe auto’s) in Europa 5,2 miljoen stuks, vergeleken met meer dan 6 miljoen in de VS. Maar als we beter kijken, was de verkoop in Europa slechts een stijging van 2,9 procent ten opzichte van 2021, terwijl het overeenkomstige aantal in de VS een stijging van 15 procent was. En terwijl de Tesla Model Y domineert op de Europese SUV-markt, is de Toyota RAV4 het populairst in de VS.

Populairste SUV’s per land op basis van verkoop (2022):

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels