Vervolgens werd gekeken naar de prijzen van tweedehandswagens. En hoewel alle prijzen de afgelopen maanden zijn gedaald, zijn het vooral de 100% elektrische modellen die het meest zijn gedaald. “En we denken dat deze prijzen de komende maanden zullen blijven dalen”, zei hij. “De context is niet bevorderlijk voor een prijsstijging, vooral omdat overheden EV’s beginnen te belasten, Europa steeds strengere regels invoert, vooral voor Chinese fabrikanten, en de komst van nieuwe merken de kaarten ook doet kantelen. Zij hanteren een andere strategie dan de fabrikanten die al langer bij ons zijn, bijvoorbeeld door niet langer via een importeur te gaan, maar rechtstreeks contracten af te sluiten met strategische dealers, waardoor ze een stap kunnen overslaan en dus kosten kunnen besparen”.
Filip Dobbeleir wees er ook op dat de Belgische fleetmarkt altijd een exportmarkt is geweest. “Gemiddeld wordt 70 tot 80% van de bedrijfswagens die het einde van hun contract bereiken geëxporteerd. Dit zal niet anders zijn met elektrische modellen. We moeten dus verder kijken dan de Belgische markt. Met onze tool kunnen we de Europese markten analyseren en bepalen waar onze voertuigen aantrekkelijker kunnen zijn voor herverkoop.