Gepubliceerd op 11 December 2024 om 13h46
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Indicata Residual Value Forecasting Event: wat kunnen we verwachten van de markt voor tweedehands EV’s?

Als er één ding is dat veel vragen oproept in de markt voor elektrische voertuigen, dan is het wel de restwaarde. Eind november organiseerde Indicata het Residual Value Forecasting Breakfast om de balans op te maken en vragen te beantwoorden van fabrikanten, leasemaatschappijen en andere leveranciers in de sector.

© Volvo Powerstop|||

Als onderdeel van de Autorola Groep, die actief is in 24 landen en meer dan 23 jaar ervaring heeft, biedt Indicata state-of-the-art software voor strategische intelligentie en marktkennis voor voorraadbeheer van gebruikte voertuigen.

Deze software berekent elke 6 maanden de restwaarde van alle voertuigen op de markt, rekening houdend met de kilometerstand van het voertuig. In slechts een paar klikken zie je de waarde van elk voertuig, gebaseerd op de leeftijd en kilometerstand.

Om de sessie in te leiden, presenteerde Filip Dobbeleir, Senior Manager bij Indicata, de evolutie van de voorraden per motortype tussen januari 2023 en vandaag.

Hieruit blijkt een scherpe daling van de voorraden dieselvoertuigen (van 38,09% in januari 2023 tot slechts 26,75% vandaag). Benzinevoertuigen blijven stabiel op ongeveer 46%, terwijl de voorraden van voertuigen met alternatieve motoren allemaal licht zijn toegenomen. PHEV/HEV’s zijn nu goed voor 11,08% van de tweedehandsvoertuigen in voorraad, terwijl volledig elektrische modellen iets minder dan 8% vertegenwoordigen.

EV-prijzen dalen

Vervolgens werd gekeken naar de prijzen van tweedehandswagens. En hoewel alle prijzen de afgelopen maanden zijn gedaald, zijn het vooral de 100% elektrische modellen die het meest zijn gedaald. “En we denken dat deze prijzen de komende maanden zullen blijven dalen”, zei hij. “De context is niet bevorderlijk voor een prijsstijging, vooral omdat overheden EV’s beginnen te belasten, Europa steeds strengere regels invoert, vooral voor Chinese fabrikanten, en de komst van nieuwe merken de kaarten ook doet kantelen. Zij hanteren een andere strategie dan de fabrikanten die al langer bij ons zijn, bijvoorbeeld door niet langer via een importeur te gaan, maar rechtstreeks contracten af te sluiten met strategische dealers, waardoor ze een stap kunnen overslaan en dus kosten kunnen besparen”.

Filip Dobbeleir wees er ook op dat de Belgische fleetmarkt altijd een exportmarkt is geweest. “Gemiddeld wordt 70 tot 80% van de bedrijfswagens die het einde van hun contract bereiken geëxporteerd. Dit zal niet anders zijn met elektrische modellen. We moeten dus verder kijken dan de Belgische markt. Met onze tool kunnen we de Europese markten analyseren en bepalen waar onze voertuigen aantrekkelijker kunnen zijn voor herverkoop.

Gezondheid van de batterij

Een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden bij de restwaarde van EV’s is de gezondheidstoestand van de batterijen. “Een recente Nederlandse studie toonde aan dat elektrische voertuigen na 6 tot 8 jaar nog een gemiddelde batterijcapaciteit van 80% hadden, wat nog steeds heel respectabel is. Maar deze SOH (state of health) moet duidelijk worden aangegeven, bijvoorbeeld op de CarPass, om kopers van tweedehands elektrische voertuigen gerust te stellen. In Duitsland staat het al op websites voor de verkoop van tweedehandswagens.

Filip Dobbeleir opperde ook het idee om de garantie op EV-batterijen te verlengen na hun eerste levenscyclus, een andere manier om potentiële kopers gemoedsrust te geven.

Voor het tweede deel van dit Residual Value Forecasting Breakfast was het woord aan Andreas Geilenbruegge, Indicata’s Regional Head of Forecast & Market Analysis. Hij begon met het in context plaatsen van de tweedehandsmarkt en BEV-voorraden. “We moeten niet vergeten dat deze markt nog jong en in ontwikkeling is en dat de BEV-prijsindex een van de meest veerkrachtige is in de kleine Europese markten”.

Een markt waarop Tesla een sterke invloed heeft vanwege zijn afwijkende model en, in het bijzonder, de regelmatige neerwaartse bijstelling van zijn prijzen, die een impact heeft op de markt als geheel.

Importeren/exporteren naar China

De recente aankondigingen van Europa met betrekking tot de belasting op voertuigen die in China worden geproduceerd en in onze markten worden geïmporteerd, heeft ook vragen opgeroepen over de restwaarde van elektrische voertuigen. Andreas Geilenbruegge wees er graag op dat niet alleen Chinese fabrikanten door deze maatregelen worden getroffen. “In 2023 werden 11.499 elektrische voertuigen vanuit Europa naar China geëxporteerd, met een waarde van 852 miljoen euro. In hetzelfde jaar werden 438.934 elektrische voertuigen geïmporteerd van China naar Europa, ter waarde van 9,7 miljard euro.”

Hij benadrukte ook dat het percentage Chinese auto’s dat daadwerkelijk in Europa wordt geïmporteerd uiteindelijk laag is, vergeleken met auto’s die zijn uitgerust met in China geproduceerde batterijen. Desondanks neemt het aantal Chinese fabrikanten voortdurend toe en veel van hen zullen binnenkort hun geluk beproeven op de Europese markten.

De grote uitdaging van LCV's

Tot slot wees Andreas Geilenbruegge erop dat lichte bedrijfsvoertuigen tussen nu en 2035 ook onderhevig zijn aan strenge Europese regels op het gebied van CO2-uitstoot. Daarom ontwikkelen merken zoveel geëlektrificeerde LCV-modellen, ook al vraagt de markt er nog niet echt om. Het probleem is dat de platforms speciaal ontwikkeld moeten worden en dat kost tijd. Aan de andere kant wordt de tweedehands LCV-markt helemaal niet gestimuleerd, en is daarom helemaal niet geïnteresseerd in elektrische modellen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels