Telematica omvat een reeks telecommunicatie-apparaten waarmee gegevens kunnen worden verzonden, ontvangen en opgeslagen. Omdat voertuigen steeds meer met elkaar verbonden zijn, wordt het uitwisselen van gegevens steeds eenvoudiger. We hebben het hier niet meer alleen over een hulpmiddel om voertuigen te volgen, maar ook over een essentieel beheersinstrument voor wagenparkbeheerders, dat een schat aan nuttige gegevens kan leveren (u vindt voorbeelden op de volgende pagina’s) om de strategie van de toekomst te bepalen en de kosten van uw wagenpark te verlagen. In De meeste kandidaten voor de link2fleet awards 2024 hebben dit trouwens bevestigd tijdens hun verdediging voor de jury! En zoals François Denis, Country Manager van Geotab in Frankrijk, ons uitlegde: “Hoe meer gegevens er zijn, hoe interessanter het is om ze te analyseren”. Telematica is daarom uiterst nuttig voor managers van middelgrote en grote wagenparken, maar ook voor HR-managers die geen wagenparkspecialisten zijn.
Een grote uitdaging voor de komende 5 jaar
Volgens een recente Webfleet-enquête bij 1.800 vlootbeheerders wereldwijd (waaronder 150 in België) is 91% van de vlootbeheerders van plan om de komende 5 jaar meer uit te geven aan digitale oplossingen voor vlootbeheer.
52% wil dit vooral doen om de bedrijfskosten te verlagen en 49% om de veiligheid van de bestuurder te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen. Als we deze cijfers vergelijken met de meest recente Arval Mobility Observatory, zien we dat 49% van de ondervraagde Belgische wagenparkbeheerders geconnecteerde voertuigen zal gebruiken om ze te lokaliseren en de voertuigveiligheid te verhogen. Op de tweede plaats (38%) komt het vermijden van ongeoorloofd gebruik door het bedrijf, een techniek die vermoedelijk het nuttigst is in de sector van licht en zwaar transport. Daarna komen veiligheid van de bestuurder (28%) en kostenbesparing (21%).
Volgens het Arval Mobility Observatory maakt 39% van de ondervraagde Belgische bedrijven al gebruik van de gegevens van hun geconnecteerde bedrijfsvoertuigen, waarvan 25% personenwagens en 29% lichte bedrijfsvoertuigen zijn. Deze cijfers blijven elk jaar stijgen.
Naast geconnecteerde voertuigen en telematica is artificiële intelligentie (AI) een van dé uitdagingen voor wagenparkbeheerders in de komende 5 jaar.