Gepubliceerd op 8 January 2025 om 09h24
Door Damien Malvetti

Bescherm je elektrische auto tegen de winterdip met deze 4 handige tips uit Noorwegen

Koning Winter trekt door het land. Een hele praktische vraag die daarbij vaak opkomt, is hoe je met de kou in de winter omgaat als je elektrisch rijdt. In dit artikel 4 tips van Noorse laadpaalfabrikant Easee om je EV beter voor te bereiden op de kou en het meeste uit je rij- en laadervaring te halen.

Wat doet de kou met een elektrische auto?

Tegenwoordig maken vrijwel alle elektrische auto’s gebruik van lithium-ion batterijen. Dit type batterij presteert het beste bij temperaturen tussen de 15°C en 35°C. In de winter, wanneer het kwik in België onder de 0°C zakt, hebben deze batterijen meer moeite om energie vast te houden en op te laden. Dit kan de volgende gevolgen hebben:

– Langzamere laadsnelheid: bij koud weer duurt het langer om de batterij volledig op te laden. Het opladen van de batterij gaat het meest efficiënt als deze even heeft kunnen opwarmen.

– Minder actieradius: de actieradius kan ‘s winters met 20-30% afnemen omdat de batterij minder energie vasthoudt.

– Minder regeneratief remmen: bij koud weer slaat de batterij minder effectief energie op die vrijkomt bij remmen

– Hoger energieverbruik: het gebruik van de verwarming en andere functies die stroom vragen, verbruikt extra batterijcapaciteit.

4 tips uit Noorwegen

1) Controleer je banden

Bij koud weer daalt de bandenspanning, wat leidt tot meer rolweerstand op de weg. Hierdoor kost het meer energie om dezelfde snelheden te bereiken. Het verhoogt het energieverbruik en kan daarmee de actieradius verkleinen. Controleer regelmatig de bandenspanning en overweeg winterbanden voor een betere grip en efficiënter energiegebruik.

2) Schakel over naar Eco-modus

Veel EV’s hebben een Eco-modus die het energieverbruik minimaliseert door de snelheid en het stroomverbruik van accessoires te beperken. Dit kan vooral nuttig zijn tijdens langere ritten.

3) Bereid de batterij voor op het opladen

Om je EV efficiënter op te laden in de winter, kun je de batterij van tevoren opwarmen. Dit kan op twee manieren:

– Gebruik de pre-condition-functie: veel moderne EV’s bieden de mogelijkheid om de batterij vooraf op te warmen via een app of een ingebouwde timer. Dit versnelt het laadproces en verhoogt de actieradius.

– Maak een korte rit voor het laden: een korte rit kan de batterij opwarmen, waardoor hij sneller oplaadt.

Parkeer je auto, indien mogelijk, binnenshuis of op een beschutte plek om de batterij warm te houden en het laadproces te versnellen.

4) Houd de batterij tussen 20% en 80%

Het is verstandig om de batterij niet onder de 20% te laten komen. Hiermee laat je energie over om de batterij in de kou warm te houden. En hoewel het verleidelijk is om de batterij volledig op te laden, kost het opladen van 80% naar 100% vaak meer tijd. Het plannen van een extra laadstop kan daarom efficiënter zijn dan volledig opladen.

Voorbereid de weg op

Elektrisch rijden in de winter hoeft geen uitdaging te zijn. Door een paar van deze aanpassingen en slimme gewoontes toe te passen kun je zonder te veel moeite het meeste uit je EV halen, zelfs bij frisse wintertemperaturen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels