Gepubliceerd op 28 January 2025 om 13h30
Door Damien Malvetti

Eranovum viert eerste Belgische verjaardag en mikt op 1000+ laadpunten binnen drie jaar

Eranovum, de Europese laadpaaloperator die zich onderscheidt met groene snellaadoplossingen op maat, heeft er een bijzonder succesvol eerste jaar opzitten in ons land. Met nu al 25 operationele laadpunten, wil het de komende jaren de Belgische markt veroveren dankzij een uitgekiende strategie voor bestemmingsladen en een bijzondere focus op locatie, aangedreven door agrovoltaïsche zonne-energie. Met name in de nog relatief onontgonnen Waalse markt liggen daartoe grote opportuniteiten, maar ook in Brussel en Vlaanderen ziet Eranovum kansen.

Geen laadpalen langs snelwegen of op eenzame parkings, maar op strategische locaties bij horeca, supermarkten en winkel- of sportcentra, met specifieke oplossingen aangepast aan de plaats en het tijdverdrijf: dat is de niche waar Eranovum op inzet. Met die focus op bestemmingsladen op maat, waarbij de laadsnelheid aangepast wordt aan de bestemming, onderscheidt het zich van de ‘one size fits all’-aanpak die door het gros van de concurrenten gehanteerd wordt. Naast een padelclub of sportveld zou de voorgestelde laadtijd dan bijvoorbeeld 1 à 2 uur zijn, terwijl het bij een supermarkt op 15 minuten zou kunnen.

Van 25 naar 1000+ laadpunten

Na een jaar hebben we al 25 werkende laadpunten, verspreid over vijf locaties, en zijn we volledig compatibel met alle grote laadkaarten in België: een huzarenstukje”, vertelt Tai Nguyen, country manager Belgium bij Eranovum. Daarnaast rekruteerden we een team, bouwden we een netwerk van competente technische partners uit, en sloten we een heleboel nieuwe partnerschappen, die ons zullen toelaten om in 2025 nieuwe laadstations te openen op parkings van supermarkten als Brico, Carrefour Market, Délitraiteur, Delhaize, Spar, enzovoort. Binnen drie jaar willen we evolueren naar 1000+ laadpunten over heel België.” Het momentum daarvoor is er alvast, zo vindt country manager Nguyen: De EV-adoptie in België is hoog. Tegelijk is er nog geen brede algemene dekking, met zeker in Wallonië nog grote hiaten in de snellaadinfrastructuur. Die moeten ingevuld worden als we de transitie naar e-mobiliteit willen versnellen, en daar liggen kansen voor ons. Ook in Vlaanderen en Brussel, en in onze buurlanden, zien we opportuniteiten – aan ons om ze te grijpen!

Agrivoltaics

Een ander belangrijk element is het feit dat Eranovum daarbij resoluut kiest voor groene stroom. In Spanje doet het dat via zijn eigen zonneparken, in ons land sloot het daarvoor een joint-venture met het Belgische EtherEnergy, de Europese leider in agrivoltaïsche energie. Bij agrivoltaics wordt landbouwgrond op een innovatieve manier dubbel gebruikt: voor landbouw enerzijds, en om zonne-energie op te wekken anderzijds. In afwachting van de volledige implementatie daarvan, koopt Eranovum momenteel nog groene energie aan. Op termijn hoopt het bedrijf ook zonnepanelen te kunnen installeren aan laadstations.

Langetermijnovereenkomsten

Wat betreft de partnerschappen met parkingbeheerders en vastgoedeigenaars, zet Eranovum in op langetermijnovereenkomsten. Het neemt daarbij alle investerings-, uitbatings- en onderhoudskosten op zich, enkel de winsten worden gedeeld.

Eranovum is een van oorsprong Spaans bedrijf dat daarnaast ook in België en Frankrijk actief is. Het bedrijf beschikt al over meer dan 900 operationele laadpunten, met nog meer dan 2000 extra punten die momenteel ‘under construction’ zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels