Gepubliceerd op 5 June 2024 om 15h08
Door Maxime Pasture

Eranovum: deze nieuwe speler haalt alles uit de kast voor laadpunten op bestemming met “gecontroleerde prijzen”.

Het Spaanse bedrijf Eranovum heeft zich onlangs in België gevestigd, een markt die volgens het bedrijf een “enorm groeipotentieel” heeft. De oplaadpunten van Eranovum voorzien ‘zero-emission’ wagens van – bijna volledig – groene stroom. Eranovum’s Country Manager voor België sprak met ons over de strategie van het bedrijf, met een bijzondere focus op vlootbeheerders.

Op 14 mei installeerde Eranovum zijn eerste 8 snellaadstations (150 kW) bij het Tangla hotel in Sint-Lambrechts-Woluwe. Deze zijn rechtstreeks aangesloten op de zonnepanelen op het dak van het hotel en garanderen zo de toevoer van groene stroom. Hernieuwbare energie is een van de stokpaardjes van het Spaanse bedrijf. In België heeft het een partnerschap opgezet met Ether Energy. En de ontwikkeling van de terminals is nog maar net begonnen, zoals Tai Nguyen, Country Manager van Eranovum België, uitlegt.

Tai Nguyen, country manager Eranovum Belgique.
Tai Nguyen, country manager Eranovum Belgique. © Eranovum

link2fleet: Hoe en waar wordt de groene elektriciteit geproduceerd om de termilaadpunten zoals in Sint-Lambrechts-Woluwe te bereiken?

Tai Nguyen: “Door samen te werken met Ether Energy en zijn fotovoltaïsche centrales, bieden we alleen groene elektriciteit aan. Een fotovoltaïsche centrale waarmee we een rechtstreeks leveringscontract hebben afgesloten, bijvoorbeeld in Namen, kan dus overal in België laadpalen van elektriciteit voorzien. Dankzij deze contracten kunnen we de kosten van de geleverde kWh veel gemakkelijker controleren, omdat deze vooraf voor een bepaalde periode zijn vastgelegd. De elektriciteit is dus niet alleen groen, maar we kunnen ook een goedkope prijs garanderen. We denken op lange termijn. In het geval van de oplaadpunten in Sint-Lambrechts-Woluwe maken we rechtstreeks verbinding met het Tangla-hotel, dat zonnepanelen op zijn dak heeft geïnstalleerd. Dus een groot deel van de stroom komt daar vandaan, lokaal.

“Dankzij deze contracten kunnen we de kosten van de geleverde kWh veel gemakkelijker controleren, omdat deze vooraf voor een bepaalde periode zijn vastgelegd. De elektriciteit is dus niet alleen groen, maar we kunnen ook een goedkope prijs garanderen.”

l2f: In jullie persbericht hebben jullie het over snelle en ultrasnelle oplaadpunten: wat is het vermogen van de ultrasnelle oplaadpunten en wat is de verdeling tussen deze twee soorten punten?

T.N.: “Voor onze lancering bieden we enkel snellaadstations aan die tot 150 kW vermogen leveren. Bij Eranovum zijn we niet echt betrokken bij een race om oplaadvermogen. In de praktijk zijn er maar weinig wagens die met 300 of 400 kW kunnen opladen. We concentreren ons meer op bestemmingen die echt oplaadpunten nodig hebben, waar vraag naar is. Het geleverde vermogen kan verschillen als de stations zich in een hotel, een restaurant, een bioscoop, een sporthal of elders bevinden. Het belangrijkste doel is niet om Eranovum-stations langs snelwegen te plaatsen, maar op plaatsen waar mensen wonen en naartoe gaan.”

l2f: Waar bevinden jullie oplaadpunten zich en hoe denken jullie uit te breiden in België?

T.N.: “We zijn gestart met de oplaadpunten in het Tangla Brussels hotel. Maar tegen eind juli is het de bedoeling om nieuwe oplaadpunten aan te bieden in het centrum van Brussel, in Waver en ook aan de Lacs de l’Eau d’Heure in Wallonië. Tussen nu en eind 2025 is het de bedoeling om een vijftigtal oplaadpunten aan te bieden.”

l2f: Hebben jullie al aanbiedingen voor bedrijven?

T.N.: “We zijn bezig met het opzetten van een commerciële strategie voor de bedrijven die rond onze oplaadpunten gevestigd zijn. Dit is een van onze twee doelstellingen: wagenparkbeheerders aanspreken en, meer algemeen, oplaadpunten uitrollen in België.”

“Tegen eind juli is het de bedoeling om nieuwe oplaadpunten aan te bieden in het centrum van Brussel, in Waver en ook aan de Lacs de l’Eau d’Heure in Wallonië. Tussen nu en eind 2025 is het de bedoeling om een vijftigtal oplaadpunten aan te bieden.”

l2f: Wat zijn de uitdagingen voor een bedrijf als Eranovum vandaag de dag?

T.N.: “Aansluiten op het elektriciteitsnet. De termijnen zijn vrij lang omdat de vraag zo groot is. Als we nu projecten lanceren, lopen we het risico dat we tot 2025 moeten wachten voordat ze kunnen worden geïmplementeerd. De netbeheerders doen hun werk goed, maar het elektriciteitsnet verschilt sterk van plaats tot plaats, dus we moeten geduld hebben.”

l2f: Is de levering van elektriciteit in België een probleem? Schrikt deze factor jullie af?

T.N.: “Absoluut niet, vooral omdat we leveringscontracten hebben met fotovoltaïsche centrales.”

“We zijn bezig met het opzetten van een commerciële strategie voor de bedrijven die rond onze oplaadpunten gevestigd zijn.”

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels