Deroanne is geen nieuwkomer in de sector. Twee jaar geleden publiceerde hij al een boek en lanceerde hij opleidingen over elektrisch rijden. En nu richt hij in een nieuw boek zijn aandacht op de populairste technologie van de afgelopen maanden: AI, en de impact ervan op de autoverkoopsector. “Het idee ontstond door de verkoopopleidingen die ik geef”, legt hij uit. “Ik begon met de vaststelling dat, historisch gezien, autoverkopers vlotte praters zijn. Ze weten de juiste argumenten te vinden om een klant te overtuigen een bepaald model of een bepaalde optie te kiezen. Ik herinner me toen ik een kind was: mijn vader was een intelligent en gecultiveerd man, maar tegenover een autoverkoper luisterde hij en liet hij zich overtuigen. Jarenlang was de verkoper de leider”.
Maar vandaag de dag is de situatie aan het veranderen. “Met de komst van technologieën, televisie, blogs, online configuratoren enzovoort, wordt het machtsevenwicht omgekeerd. Klanten komen al goed geïnformeerd aan bij dealers. Ze weten wat ze willen. Ze hebben hun auto en de opties online geconfigureerd en ze komen naar de dealer om hun keuze te bevestigen door de auto te bekijken of een bestelling te plaatsen.”
Verkopers hebben dus niet echt meer de rol van adviseurs naar wie we met onze ogen dicht luisteren. “Hun rol is niet langer alleen het verkopen van een auto. Tegenwoordig moeten ze ook financieringsoplossingen aanbieden. En in de toekomst zullen ze waarschijnlijk mobiliteitspakketten moeten aanbieden in plaats van individuele auto’s”, aldus nog Deroanne.
Dit alles om te zeggen dat het vak van verkopers aanzienlijk is geëvolueerd. En AI zal hun bondgenoot moeten worden als ze die job willen blijven doen.