Gepubliceerd op 8 June 2023 om 13h58
Door Damien Malvetti

Damien Deroanne (CEO van ROMAX): “Elektrificatie wordt aangedreven door merkconcurrentie, niet door de politiek”

Damien Deroanne heeft 25 jaar ervaring in de auto-industrie bij verschillende merken en zet deze ervaring nu in voor de sector door opleidingen, coaching, consulting of het geven van conferenties over onderwerpen als de autonome wagen of elektrificatie. Hij is ook de auteur van een boek dat de elektrische wagen wil demystificeren. Link2fleet ontmoette hem om zijn visie te bespreken.

|
| © |

Link2fleet : Meneer Deroanne, laten we meteen tot de kern van de zaak komen: denkt u dat elektrische voertuigen dé oplossing voor de toekomst zijn?

Damien Deroanne : “Het is een feit: de elektrische wagen zal de nieuwe standaard worden. Maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is of dat het slechter is dan een andere. We zijn gedwongen om af te stappen van fossiele brandstoffen, of het nu gaat om de beschikbaarheid of de exploitatiekosten. Olie tegen een betaalbare prijs zal zeker verdwijnen. Gezien de ecologische beperkingen waaraan wij moeten voldoen, hebben de fossiele brandstoffen zoals wij die nu kennen duidelijk geen toekomst meer.

Als we naar de markt kijken, winnen elektrische voertuigen nu al overal terrein. In tegenstelling tot wat velen graag herhalen, is het niet de politiek of Europa die ons dit opdringt. Elektrische wagens zullen ingeburgerd raken door concurrentie tussen merken. De Amerikanen zijn zo’n tien jaar geleden begonnen, met onmiskenbaar commercieel succes. Kijk naar de cijfers van Tesla. Vandaag, ongeacht de beslissingen in Europa, volgen alle fabrikanten die beweging omdat ze de trein niet willen missen. Vooral omdat ook de Aziaten zich ermee gaan bemoeien, met name de Chinezen, die tot voor kort niet aanwezig waren op de Europese markt. Ik hoop echt dat de Europese auto-industrie haar draai kan vinden, anders verdwijnt ze. Net zoals we de eerste Europese merken in de IT (Olivetti, bijvoorbeeld) en de telefonie (Nokia, Ericsson, Alcatel, Motorola, enz.) hebben zien verdwijnen of bijna verdwijnen ten voordele van de Amerikanen (Apple) en de Chinezen (Samsung, Huawei, enz.). Hetzelfde geldt voor autonome wagens: de technologie bestaat reeds en in sommige Aziatische landen en in de Verenigde Staten wordt met zulke wagens gereden. In Europa zijn we echter nog bezig met vragen te stellen en tests uit te voeren. Het wordt tijd dat Europa vooruit gaat en durft!”

L2f : U haalde de beslissingen van Europa reeds aan. Onder druk van verschillende landen, waaronder Duitsland, heeft Europa in zijn wetsontwerp eindelijk de deur geopend voor e-fuels. Hoe denkt ú over synthetische brandstoffen?

D.D. : “Ten eerste zijn e-fuels nog geen realiteit. Ten tweede is het algemene rapport ervan slecht, zowel economisch als ecologisch. Wat de productiekosten betreft, hebben we het over 3 tot 5 euro per liter, wat oneindig veel meer is dan de prijs van een conventionele fossiele brandstof, waarin bij een verkoopprijs van 2 euro ongeveer 1,5 euro aan belastingen (accijnzen, btw, enz.) is begrepen.

In 2035 zullen we geen thermische wagens meer verkopen, maar er zullen wereldwijd nog 1,1 miljard voertuigen op de weg zijn, waarvan minstens 80%-90% thermisch. Tegen die tijd zullen goedkope fossiele brandstoffen bijna verdwenen zijn en zullen alle landen bezig zijn hun koolstofvoetafdruk te verkleinen. Dit is nu nog niet het geval. We zullen ons in een realiteit bevinden waarin ecologie iets concreets is geworden en we geen oplossingen meer hebben om thermische voertuigen op goedkope brandstof te laten rijden. Vanuit economisch oogpunt zullen synthetische brandstoffen dus wel zinvol zijn.”

l2f : En op ecologisch vlak?

D.D. : “Als het doel is om in 2050 koolstofneutraal te zijn, dan komen we er niet. Want deze biobrandstoffen moeten worden geproduceerd, opgeslagen, vervoerd, geraffineerd… om uiteindelijk van brandstof te worden voorzien. Aan het eind van de dag gaan we nog steeds brandstof toevoegen, en dat is precies het probleem met deze producten.”

l2f : Bovendien geldt dit enkel voor voertuigen die vanaf 2035 worden gekocht…

D.D. : “Ja, als je in 2034 een benzinewagen koopt, zal die de rest van zijn leven op benzine mogen rijden, zeker tot 2060. Maar tegen die tijd zullen onze transportmiddelen zeker veranderd zijn. Wie weet hebben we dan vliegende wagens… Vergeet niet dat we 30 jaar geleden nog geen internet hadden!

En dan hebben veel fabrikanten al aangekondigd dat ze geen nieuwe verbrandingsmotoren meer zullen ontwikkelen, wat betekent dat de huidige voertuigen niet meer verkrijgbaar zullen zijn. Er zullen alleen nog topmodellen of sportieve modellen zijn die nog op brandstof mogen rijden. Biobrandstoffen zullen dan uiteindelijk alleen nog klanten interesseren voor wie de hoge prijs ervan geen probleem vormt.”

Lees het volledige interview in ons laatste editie

 

Electric-Gate

Moeten elektrische voertuigen gedemoniseerd worden?

Dat is de vraag die Damien Deroanne zich stelt in zijn boek Electric-Gate, uitgegeven door EDI-PRO. Via 7 thematische hoofdstukken en honderd pagina’s maakt hij ons bekend met het onderwerp elektrificatie en de soms ingewikkelde termen, en beantwoordt hij op neutrale wijze alle vragen die over de elektrische wagen kunnen worden gesteld. Dit boek is ook een gelegenheid om vooropgezette ideeën en ander nepnieuws te identificeren, en de angsten en twijfels weg te nemen van degenen die de elektrische wagen nog steeds zien als een vijand die absoluut verbannen moet worden.

Het boek is hier verkrijgbaar

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels