Gepubliceerd op 16 May 2024 om 18h56
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Iownfleet: Ionfleet: het bedrijf dat altijd waakt over jouw wagenpark

Het beheren van een wagenpark en de mobiliteit van personeel wordt een steeds complexere taak. Voor veel bedrijven wordt het een echte uitdaging om deze taak alleen intern te beheren. Temeer omdat ze naast vaardigheden en tijd ook de software nodig hebben die hen hierbij kan helpen. Om bedrijven te helpen deze uitdaging aan te gaan, heeft Alexandre Russica Iownfleet ontwikkeld, het Zwitserse zakmes voor wagenpark- en mobiliteitsbeheer.

Iownfleet – dat naast de letterlijke vertaling (“I own a fleet”) een samentrekking is van “Eye on fleet”, met andere woorden “een oogje in het zeil houden op je wagenpark”, werd opgericht in 2019. “Na een carrière bij Hertz en Vinci, waar ik wagenparkbeheerder was, wilde ik deze nieuwe uitdaging aangaan omdat ik me realiseerde hoe complex wagenparkbeheer aan het worden was”, legt Alexandre Russica, Managing Director van Iownfleet, uit.

Zijn bedrijf, dat net voor de Covid-pandemie werd opgericht, begint nu echt van de grond te komen.

Iownfleet verenigt 4 activiteiten. Ten eerste het beheer van de volledige vloot van een bedrijf. Ten tweede het beheer van specifieke vloot- of mobiliteitsprojecten binnen een bedrijf. Maar Iownfleet kan ook de logistiek beheren (revisie van voertuigen, reiniging ter plaatse, transport, enz.) en brengt ook de fleet management software ‘Car Fleet’ van GAC Technology op de Belgische markt.

“Wij bieden complete oplossingen voor wagenparken, waarbij we de klant volledig ontzorgen op het gebied van wagenparkbeheer, of het nu gaat om voertuigen, bestelwagens of zelfs vrachtwagens. Het maakt niet uit hoe groot het bedrijf is. We hebben zowel grote bedrijven als KMO’s in ons portfolio. En voor die laatste passen we ons aanbod en onze tarieven aan aan hun omvang en hun behoeften.

Maar de Iownfleet teams zijn ook in staat om alternatieve mobiliteit binnen een bedrijf te ontwikkelen of om specifieke projecten op dit gebied op te zetten en op te volgen. “Bijvoorbeeld het opzetten van een car policy, het integreren van kortetermijnverhuur of het implementeren van een mobiliteitsbeleid. Het mobiliteitsbudget is een fantastisch instrument dat moet worden gepromoot en ontwikkeld. En bij Iownfleet zijn we niet bang om voertuigen terug te geven. Ons doel is ervoor te zorgen dat alle voertuigen van een bedrijf worden gebruikt en dat er nooit verlaten voertuigen op een bedrijfsparkeerplaats staan. Een voertuig dat niet rijdt of niet is toegewezen, is geld dat niet wordt gebruikt.

Het goede voorbeeld geven

En om alternatieve mobiliteit gemakkelijker ingang te doen vinden binnen de bedrijven waar het bedrijf actief is, heeft het team van Alexandre Russica het zelf overgenomen: “Bij Iownfleet geven we het goede voorbeeld door zelf betere mobiliteitsgewoonten aan te nemen. We hebben bijvoorbeeld gekozen voor flexibele kantoren in de buurt van grote stations zoals Luik Guillemins en Brussel-Zuid, zodat we met de trein naar kantoor kunnen komen. En telewerken is ook stevig verankerd in onze gewoonten.”

Naast Iownfleet organiseert Alexandre Russica ook discussiegroepen voor wagenparkbeheerders om hen te helpen ideeën uit te wisselen en problemen te bespreken. Hij sponsort bijvoorbeeld de Fleet Management Club van de Kamer van Koophandel en Industrie van Henegouwen (CCI). “In een sector die zo snel verandert, is het belangrijk voor wagenpark- en mobiliteitsmanagers om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en om met elkaar te kunnen praten,” zegt hij.

Vandaag wil Iownfleet zijn expansie op de Belgische markt voortzetten, maar zich ook wat meer internationaal ontwikkelen. “Onze portefeuille omvat al het beheer van Europese wagenparken voor bedrijven die in België gevestigd zijn, evenals voertuigen in Frankrijk, Luxemburg en Nederland. We zijn dus in staat om ook wagenparken in deze landen te beheren.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Consultancy & Fleet Management
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels